Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Dramatiseret museumsformidling -: når publikums deltagelse får betydning

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

  • Ingrid Vatne, Danmark
Museernes rolle som formidlere af viden om historien har været præget af forandring de senere årtier. Forandringen vedrører især den måde, hvorpå publikum indtænkes i forhold til formidlingsbudskabet. Nærværende artikel undersøger formidlingsbudskabet i formidlingssituationer, hvor aktivering af sanser og følelser anvendes for at inddrage publikum. Artiklen bygger på ph.d. afhandlingen Dramatiseret Museumsformidling – en undersøgelse af deltageraspektet i formidling på frilandsmuseer og historiske centre, forsvaret i december 2013. Med udgangspunkt i deltagerperspektivet søger artiklen at italesætte formidlingsbudskabets forskelligartede karakter, når budskabet frembringes gennem handling og adfærd. Gennem case study er det artiklens hensigt at pege på, at kommunikation af et budskab er afhængig af, hvordan publikums deltagelse får betydning i forhold til handlingsforløbet.
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordisk Museologi
Vol/bind2015
Nummer1
Sider (fra-til)112-127
Antal sider16
ISSN1103-8152
StatusUdgivet - 2015

    Forskningsområder

  • Publikumsinddragelse, betydningsproduktion

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 79465973