Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Digitalt understøttet faglighed og almendannelse: Bog 2: analyser og indblik

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Bagsidetekst:

Hvordan kan faglighed og almendannelse understøttes ved hjælp af it og digitale medier? I denne bog præsenteres 10 eksemplariske undervisningsforløb, der alle byder ind med svar på dette spørgsmål. Undervisningsforløbene er udtænkt indenfor det samfundsfaglige, det naturfaglige og det kulturfaglige område og gennemprøvet på to danske gymnasier. De 10 forløb analyseres og kvalificeres ud fra et mediedidaktisk perspektiv, og læseren kan hente konkret inspiration til undervisning i spændingsfeltet mellem almen didaktik og digitalisering.

Bogen er del 2 af DUFA-projektet, og bygger på den analytik, der er udviklet og præsenteret i bog 1, der både har øje for vores digitale verden og didaktisk praksis i forhold til de demokratiske dannelsesidealer.

Gennem de 10 konkrete undervisningsforløb åbner bogen for mere overordnede refleksioner over (gymnasie)skolens udvikling i det digitaliserede samfund og skitserer nogle store og vigtige spørgsmål om, hvilken slags dannelse og uddannelse vi må have i en digital verden.

Bogen kan læses selvstændigt og inspirere undervisere i gymnasiet, i folkeskolens ældste klasser og på videregående uddannelser til at anvende medier på en kvalificeret måde i undervisningen. Bogen kan ligeledes anvendes af skoleledere, rektorer, forskere, politikere og almindelige borgere til at forstå it og digitale medier i en dansk uddannelseskontekst.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagUnge Pædagogers Forlag
Vol/bind2
Antal sider250
ISBN (Trykt)9788792914-552
StatusUdgivet - 2019
SerietitelUndervisning og medialisering

    Forskningsområder

  • digital dannelse, dannelse, digitale medier, undervisning, gymnasie, aktionsforskning, DUFA

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 157534378