Digitale læringsressourcer med fokus på opbygning af studiekompetencer: i det aktuelle medielandskab

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

  • Charlotte Albrechtsen, Danmark
  • Tine Wirenfeldt Jensen, Danmark
Ved at understøtte opbygningen af studerendes studiekompetencer kan man på én gang arbejde målrettet med at sikre kvalitet i uddannelserne, øge studieglæden, modarbejde frafald og støtte talentudviklingen. Digitale læringsressourcer har et stort potentiale i forhold til denne indsats.
Et eksempel på en sådan ressource er Studiemetroen (http://studiemetro.au.dk). Den blev skabt i 2002 for at understøtte opbygningen af studerendes studiekompetencer, og den er målrettet studerende på Arts, AU (Fibiger & Jensen, 2004). I dag linkes der til Studiemetroen fra mange danske og internationale uddannelsesinstitutioner. Sitet har ca. 4700 besøgende pr. måned, hvor af mere end en tredjedel bliver på sitet i 7,5 minutter og får vist 5 sider.

Det digitale medielandskab har imidlertid forandret sig radikalt siden 2002. Fremkomsten af web 2.0 og de sociale medier har sat individet, slutbrugeren i centrum gennem brugerinddragelse og integration af tjenester på tværs af medieplatforme (fx web og mobil), hvilket unge i høj grad benytter sig af (Kobbernagel et al. 2011). Samtidig skaber det aktuelle medielandskab nye muligheder for læring med vægt på det allestedsnærværende, deltagende og skabende (MacArthur Foundation 2011).

Hvordan kan digitale læringsressourcer med fokus på opbygning af studiekompetencer tilpasse sig de studerendes varierede mediebrug og deres forventninger til brugerinddragelse og tværmedial integration? Vel at mærke på en måde, der drager fordele af de unikke potentialer for læring, de digitale medier tilbyder?

Som svar på ovenstående er forskellige tiltag sat i værks for at gøre Studiemetroens indhold tilgængeligt for de studerende på en måde, der er i overensstemmelse med deres mediebrug: platformsoverskridende, deltagende og delbart. I workshoppen præsenterer vi følgende konkrete tiltag: En Facebookside til internationale studerende (integration med Study Metro) Korte videoer indlejret i Studiemetroen via Vimeo.com Fysisk undervisningsmateriale gjort tilgængeligt i en saml-selv-version på Studiemetroen.
Desuden inviteres workshoppens deltagere til at bidrage til at afsøge potentialet i en mobilapplikation til specialestuderende, der sigter på at understøtte dem i specialeskrivningsprocessen.


Referencer Fibiger, Bo ; Jensen, Tine Wirenfeldt (2004).”Metaforer i læringsomgivelser” In: Fleksibel læring og undervisning erfaringer, konsekvenser og muligheder med ikt. Ed. / M. Georgsen ; J. Bennedsen, Aalborg Universitetsforlag
Jensen, Tine Wirenfeldt, Lone Koefoed Hansen (2003). ”Next Stop in the Study Metro : Supporting Learning of Freewriting by Providing Interactive Feedback”, Procceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications, Issue 1. ed. AACE, p. 1291-1296.
Konference d. 29.-30. maj 2012 - Gode undervisnings- og vejledningspraksisser – hvordan?
Kobbernagel, C., Schøder, K. C., & Drotner, K. (2011). Unges medie- og museumsbrug: sammenhænge og
perspektiver. Syddansk Universitet. http://www.dream.dk/files/pdf/11dreamrapport05.pdf
MacArthur Foundation. (2011). Re-imagining Learning in the 21st
Century. http://www.macfound.org/atf/cf/%7Bb0386ce3-8b29-4162-8098-e466fb856794%7D/DIGITALMEDIA-
LEARNING.PDF
Stenalt, Maria Hvid ; Jensen, Tine Wirenfeldt (2008). ”Hvad er et godt virtuelt læringsmiljø? : Betydningen
af klimaet i det medierede læringsrum”. In: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, Vol. 3, No. 5.
OriginalsprogDansk
Udgivelsesår29 maj 2012
Antal sider1
StatusUdgivet - 29 maj 2012
BegivenhedDUN 2012 - Trinity Konferencecenter, Fredericia, Danmark
Varighed: 29 maj 201230 maj 2012
Konferencens nummer: 10

Konference

KonferenceDUN 2012
Nummer10
LokationTrinity Konferencecenter
LandDanmark
ByFredericia
Periode29/05/201230/05/2012

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Aktiviteter

  • DUN-konference 2012

    Aktivitet: Deltagelse i eller arrangement af en begivenhed - typerDeltagelse i eller organisering af konference

Projekter

ID: 45645837