Digitale læremidler som bro mellem de samfundsfaglige vidensfelter?

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

I denne artikel gives et bud på, hvordan vi kan få overblik over det grænseløse digitale landskab af læremidler, der byder sig til for undervisningen i samfundsfag. Kortlægningen baserer sig på analyser af undervisningsbeskrivelser, besvarelser af opgaven i teoretisk pædagogikum fra 2020 og interviews med undervisere og elever. Beskrivelsen af læremiddellandskabet anskues fra såvel elev- som underviserside, hvilket leder over til artiklens anden del, hvor et af de vigtige spørgsmål fra POLIS’ første udgave søges behandlet: Hvordan kan vi blive bedre til at forbinde de to vidensfelter: Den aktuelle samfundsudvikling og samfundsvidenskaben? Svaret på findes naturligvis ikke alene i en ændring af de digitale læremidler. Men ud fra en antagelse om, at læremidler per design kan virke hæmmende eller fremmende i forhold til praksis, ender artiklen ud med et konkret bud på en metode, der vil kunne informere det videre arbejde med valg og udvikling af digitale læremidler, der bedre kan støtte sammenbindingen af de to vidensfelter – i hybride og uforudsigelige rammer.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPOLIS - Tidsskrift for samfundsfagsdidaktik
Nummer2
Sider (fra-til)61-75
Antal sider15
StatusUdgivet - jan. 2021

Emneord

  • Læringsdesign
  • læremidler
  • digitale læringsressourcer
  • samfundsfagsdidaktik

Citationsformater