Digitale kompetencer i fagene: Pædagogiske formater til at arbejde med digitale kompetencer i gymnasiet

Christian Dalsgaard (Redaktør), Francesco Caviglia (Redaktør), Mette Alma Kjærsholm Boie (Redaktør), Helle Meibom Færgemann (Redaktør), Mette Brinch Thomsen (Redaktør)

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

1131 Downloads (Pure)

Abstract

Hvordan bliver digitale kompetencer en integreret del af fagene i gymnasieskolen? Denne publikation indeholder konkrete eksempler og materialer rettet mod gymnasieskolernes arbejde med digitale kompetencer i fagene. Udgangspunktet er, at digitale kompetencer skal indarbejdes som led i de enkelte fags kernefaglighed. Publikationen består af en række pædagogiske formater, der udgør konkrete rammesætninger for udvikling af undervisningsforløb med fokus på digitale kompetencer.

De pædagogiske formater beskriver aktiviteter og processer for undervisningsforløb, der fremmer bestemte digitale kompetencer. Publikationen indeholder blandt andet formaterne Navigation på nettet om at finde vej i informationsstrømmen, Information problem solving om at løse problemer gennem undersøger på nettet, Samskrivning om at tilrettelægge, planlægge og gennemføre processer for samarbejde, Databehandling om at opsamle, organisere, analysere og præsentere data og Online debat om at deltage i og bidrage til debat i online fora.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedAarhus
ForlagCenter for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet
Antal sider28
ISBN (Trykt)87-7684-539-7
ISBN (Elektronisk)87-7684-538-9
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • digitale kompetencer
  • digital dannelse
  • pædagogiske formater
  • gymnasiale uddannelser
  • ungdomsuddannelse
  • It
  • digitale medier

Citationsformater