Aarhus Universitets segl

Digitale kompetencer i fagene: Pædagogiske formater til at arbejde med digitale kompetencer i gymnasiet

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

Hvordan bliver digitale kompetencer en integreret del af fagene i gymnasieskolen? Denne publikation indeholder konkrete eksempler og materialer rettet mod gymnasieskolernes arbejde med digitale kompetencer i fagene. Udgangspunktet er, at digitale kompetencer skal indarbejdes som led i de enkelte fags kernefaglighed. Publikationen består af en række pædagogiske formater, der udgør konkrete rammesætninger for udvikling af undervisningsforløb med fokus på digitale kompetencer.

De pædagogiske formater beskriver aktiviteter og processer for undervisningsforløb, der fremmer bestemte digitale kompetencer. Publikationen indeholder blandt andet formaterne Navigation på nettet om at finde vej i informationsstrømmen, Information problem solving om at løse problemer gennem undersøger på nettet, Samskrivning om at tilrettelægge, planlægge og gennemføre processer for samarbejde, Databehandling om at opsamle, organisere, analysere og præsentere data og Online debat om at deltage i og bidrage til debat i online fora.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedAarhus
ForlagCenter for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet
Antal sider28
ISBN (Trykt)87-7684-539-7
ISBN (Elektronisk)87-7684-538-9
StatusUdgivet - 2020

    Forskningsområder

  • digitale kompetencer, digital dannelse, pædagogiske formater, gymnasiale uddannelser, ungdomsuddannelse, It, digitale medier

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Projekter

Download-statistik

Ingen data tilgængelig

ID: 176497644