Abstract
I lyset af målstyringsbølgens efterladenskaber står den læringsmålorienterede didaktik i dag i flere krydsfelter.
Med dette kapitel tages en almendidaktisk diskussion op, som går på, hvilke elementer af målstyringsbølgen der er hensigtsmæssige at fastholde, og hvilke vi med fordel kan begrave. Med dette sigte fremlægges og drøftes her i kapitlet 2010’ernes målstyringsbølge – dens baggrund, fremkomst, udmatning og efterladenskaber.
På baggrund af erfaringerne fra implementeringen af en målstyret undervisning og de seneste års evalueringer af skolereformen gives afslutningsvis et bud på, hvilke didaktiske tilgange til arbejdet med mål den videre udvikling af en læringsmålorienteret didaktik kan profitere af.
Med dette kapitel tages en almendidaktisk diskussion op, som går på, hvilke elementer af målstyringsbølgen der er hensigtsmæssige at fastholde, og hvilke vi med fordel kan begrave. Med dette sigte fremlægges og drøftes her i kapitlet 2010’ernes målstyringsbølge – dens baggrund, fremkomst, udmatning og efterladenskaber.
På baggrund af erfaringerne fra implementeringen af en målstyret undervisning og de seneste års evalueringer af skolereformen gives afslutningsvis et bud på, hvilke didaktiske tilgange til arbejdet med mål den videre udvikling af en læringsmålorienteret didaktik kan profitere af.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Almendidaktik : – udfordringer og åbninger |
Redaktører | Monica Carlsson, Mikkel Stovgaard |
Udgivelsessted | København |
Forlag | U Press |
Publikationsdato | jan. 2021 |
Sider | 43-56 |
Kapitel | 3 |
ISBN (Trykt) | 978-87-93890-05-3 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-93890-11-4 |
Status | Udgivet - jan. 2021 |
Emneord
- Målorienteret didaktik
- Målstyring
- Almendidaktik