Didaktiske spor som grundlag for gentænkning af mål og deres rolle i undervisningen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

I lyset af målstyringsbølgens efterladenskaber står den læringsmålorienterede didaktik i dag i flere krydsfelter.
Med dette kapitel tages en almendidaktisk diskussion op, som går på, hvilke elementer af målstyringsbølgen der er hensigtsmæssige at fastholde, og hvilke vi med fordel kan begrave. Med dette sigte fremlægges og drøftes her i kapitlet 2010’ernes målstyringsbølge – dens baggrund, fremkomst, udmatning og efterladenskaber.
På baggrund af erfaringerne fra implementeringen af en målstyret undervisning og de seneste års evalueringer af skolereformen gives afslutningsvis et bud på, hvilke didaktiske tilgange til arbejdet med mål den videre udvikling af en læringsmålorienteret didaktik kan profitere af.
OriginalsprogDansk
TitelAlmendidaktik : – udfordringer og åbninger
RedaktørerMonica Carlsson, Mikkel Stovgaard
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagU Press
Publikationsdatojan. 2021
Sider43-56
Kapitel3
ISBN (Trykt)978-87-93890-05-3
ISBN (Elektronisk)978-87-93890-11-4
StatusUdgivet - jan. 2021

Emneord

  • Målorienteret didaktik
  • Målstyring
  • Almendidaktik

Citationsformater