Didaktik og/eller læreplan

    Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

    206 Downloads (Pure)

    Abstract

    Denne artikel har til mål at klargøre forskelle mellem det tyske begreb didaktik og det angelsaksiske begreb curriculum, som her oversættes til læreplan. Der er en tendens til at bruge de to begreber synonymt, hvilket udtynder og reducerer den filosofiske og dannelsesmæssige dimension, der knytter sig til begrebet didaktik. På baggrund af didaktiske studier definerer jeg først begreberne didaktik, undervisning og læring. Derefter, med reference til den internationale dialog ”Didaktik and/or curriculum”, tydeliggør jeg hovedforskellene mellem didaktik og læreplan. En skelnen der er vigtig og relevant, når pædagoger skal formulere deres didaktiske grundlag og pædagogiske læreplan.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftDansk Pædagogisk Tidsskrift
    Vol/bind2022
    Nummer2
    Sider (fra-til)7-21
    Antal sider15
    ISSN0904-2393
    StatusUdgivet - jun. 2022

    Emneord

    • Didaktik
    • curriculum
    • læreplan
    • dannelse
    • læring
    • Læring
    • Dannelse/demokrati/værdier

    Citationsformater