Didaktik i vuggestue og dagpleje: en dynamisk, didaktisk model omsat til praksis

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Dette kapitel handler om didaktik eller sagt anderledes om pædagogisk planlægning og refleksion. Efter en introduktion til didaktiklaboratoriet og de anvendte arbejdsmåder redegøres for de mest markante forandringer og politiske initiativer det seneste tiår samt det aktuelle lovgivningsmæssige bagtæppe for det pædagogiske arbejde i vuggestue og dagpleje, altså Dagtilbudsloven. Selv om laboratoriearbejdet blev gennemført under den gamle lovgivning, er det mest optimalt og interessant at redegøre for den reviderede Dagtilbudslov af 2018 og den styrkede pædagogiske læreplan. Herefter præsenteres didaktikbegrebet samt væsentlige teoretiske dimensioner, hvilket efterfølges af afsnit om den didaktiske model, som fungerede som grundforståelse og værktøj i laboratoriearbejdet, nemlig en dynamisk situationsbestemt didaktisk model. Denne didaktiske model vil i den sidste del af kapitlet blive udfoldet og illustreret ved hjælp af den data, som laboratoriets deltagere gennem processen har indsamlet. Hermed tegner der sig et omrids af en didaktik for vuggestue og dagpleje.
OriginalsprogDansk
TitelBarnet i Centrum 2 : mod en 0-3-årspædagogik i vuggestue og dagpleje
RedaktørerAnne Dalsgaard Justesen
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagAkademisk Forlag
Udgivelsesår13 nov. 2019
Sider105-170
Kapitel4
ISBN (trykt)9788750051855
StatusUdgivet - 13 nov. 2019

    Forskningsområder

  • 0-3 årige børn, Laboratoriearbejde, Dagtilbudslov, Pædagoger og dagplejere, Didaktik, Praksis, Early childhood, Pædagogprofession, Dagtilbud

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Projekter

ID: 171687674