Det ved vi om science, bæredygtighed og matematisk opmærksomhed

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBog

  • Stig Broström
  • Thorleif Frøkjær, Københavns Professionshøjskole, Danmark
Der er gode grunde til at skrive en introduktion til science og matematik i dagtilbud. Dels er temaet underbelyst i forhold til eksisterende danske bøger om emnet, og dels ser vi en stigende interesse for science aktiviteter og matematikaktiviteter i danske dagtilbud. Men der er langt igen, hvilket også er belyst af Dansk Evalueringsinstitut (2015) og også noget, vi selv har erfaret gennem de seneste års utallige dagtilbudsbesøg i mange kommuner.
Vi tror også bogen kan understøtte de science og matematik initiativer, som vi ser i flere og flere kommuner. Det gælder blandt andet Assens, Billund (Grindsted), Hillerød, Randers, Viborg (Videnskabernes Hus, Bjerringbro), Rudersdal, Haderslev, Odsherred, Køge, Lyngby-Taarbæk, Sønderborg (House of Science, Danfos) Kommune.
I bogen belyser vi science begrebet i relation til det pædagogiske arbejde i dagtilbud. Hermed vil vi tegne et billede af en science pædagogik, hvormed vi forstår en reflekteret pædagogisk praksis der bidrager til børns interesse og langsomt voksende forståelse for natur, teknik, sundhed, matematik, biologi, kemi og fysik (emergent science). Science i dagtilbud betyder en aktiv inddragelse af naturen med henblik på, at børn får kendskab til dyr og planter, naturens kredsløb, naturfænomener samt naturens lovmæssigheder og dermed også emner som lys, vand, magnetisme, elektricitet, luftstrømme og meget andet.


Bogen har rødder tilbage til et aktionslæringsprojekt, som vi gennemførte med mange vuggestuer og børnehaver i Hillerød Kommune. Men vi trækker også på Nordplus samarbejde, hvor vi udarbejdede et teoretisk udkast til en science forståelse samt et undervisningsmodul til pædagoguddannelserne i de nordiske lande (Sortland m.fl., 2013). Endvidere har vi inddraget praksisbeskrivelser inspireret af Annette Grunnet fra skovbørnehaven Krudthus, Fredensborg Kommune og naturvejleder Hanne Hübertz fra Rudersdal Kommune, som også har bidraget med fotos.
Bogen retter sig primært mod pædagoger i dagtilbud – pædagoger der står midt i praksis. Men alle andre aktører i dette felt ser vi også som en målgruppe: forældre, forvaltningsfolk og politikere.
Vi har tidligere skrevet om science i dagtilbud. Dels i tidsskrifterne VERA (2013) og Mona (2016), men først og fremmest i bogen Science i dagtilbud. Børn og pædagoger undersøger naturens lovmæssigheder, som er udgivet af Dansk Pædagogisk Forum (2017), hvorfra flere eksempler er hentet, og som vi løbende vil referere til.
Vi håber, at denne nye bog Det ved vi om science og matematik i dagilbud kan udgøre et godt udgangspunkt for at pædagoger kan få et godt greb om science, matematik og bæredygtig udvikling i dagtilbud.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Antal sider72
ISBN (Trykt)9788771607437
StatusUdgivet - 15 nov. 2018
SerietitelDet ved vi om...
ISSN2246-3267

    Forskningsområder

  • Science, Bæredygtighed, Matematik opmærksmhed, Dagbøger, Undren, Nysgerrighed, Naturfag/science education, Dagtilbud, Early childhood, Pædagogprofession

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Aktiviteter

Projekter

ID: 137543399