Det intensiverede samarbejde mellem institution og hjem under den tredje institutionalisering af barndommen

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

De senere års øgede fokus på institution-hjem-samarbejde og på involvering af forældre i institution-hjem-relationen er led i en øget institutionalisering af børns og unges liv. Den består i en tendentiel samkøring af børns livsarenaer og af de institutionelle sammenhænge de indgår i. Af særlig betydning i denne sammenhæng er at familiens rum i stigende grad er blevet til genstand for statslig intervention. Derfor handler en stadig større del af de politiske og pædagogiske tiltag i relation til forældres ’samarbejde’ med lærere og pædagoger om hvordan de kan (skal) varetage deres forældreskab over for børnene i hjemmet. I artiklen kastes et kritisk lys på disse tendenser og på de forestillinger om nødvendigheder der begrunder disse tiltag: a) at børns læring skal styrkes allerede fra vuggestuealderen, både i institution og i hjem b) at forældre i højere grad skal tage forældreansvaret på sig.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Vol/bind4
Nummer2015
Sider (fra-til)62-69
Antal sider8
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - 2015

    Forskningsområder

  • Institution-hjem-samarbejde, Forældreinvolvering, Barndomsstudier, Familielæring, Early childhood, Forældre/Forældresamarbejde

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 102221010