Det bedste er at skrive sammen med andre: Børns skriveoplevelser i forfatterskoler i fritiden – og hvorfor skolen bør interessere sig for dem

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

Abstract

I skolens praksis ses en stigende interesse for skrivelyst. Det kommer bl.a. til udtryk i læremiddeludgivelser, der handler om, hvordan man som lærer kan skabe skrivelyst i undervisningen (fx Rise & Michaelsen 2023). I skriveforskning er det anerkendt, at aspekter som glæde, engagement, motivation og interesse er afgørende for udviklingen af skrivekompetencer (Clark & Terravainen 2017, Cremin & Myhill 2012, Krogh 2012); men viden om, hvilken skriveundervisning eller skrivepraksis, der kan understøtte disse aspekter, er til gengæld begrænset (Young & Ferguson 2021, Camacho, Alves & Boscolo 2020, Nolen 2007). Forskningsmæssigt er termen ’skrivelyst’ teoretisk vanskelig, og samtidig er der en bemærkelsesværdig mangel på viden om, hvad børn selv oplever, at skrivelyst kan være for dem (Heger 2020, Healey 2019, Healey & Merga 2017). Dette paper er motiveret af ovenstående forhold og viser resultater fra en empirisk undersøgelse af skrivende børns konkrete skriveoplevelser i forfatterskoler for børn i Danmark. I en forfatterskole går børn til skrivning i fritiden og får undervisning af en professionel skønlitterær forfatter, som bl.a. lærer børnene om skriveproces, om at opbygge plot og karakterer og om at bruge sproget kreativt. Undersøgelsen bygger på en antagelse om, at erfaringer fra forfatterskoler, hvor nogle børn kommer frivilligt, kan bruges til at forstå og skabe lyst til skrivning for flere børn i skolen (Skyggebjerg 2016). Teoretisk er undersøgelsen forankret i et retorisk blik på skrivepraksis og skriveundervisning (Fleming 2016, Kock 2013, Matthisen 2013) samt i barndoms- og børnelitteraturstudier og tilgange herfra til undersøgelse af børns oplevelser og perspektiver (Spyrou 2018, Gubar 2013). Den empiriske metode er kvalitativ og eksplorativ. Et længerevarende etnografisk feltarbejde er udført i tre forfatterskoler, hvor jeg har observeret undervisningen, deltaget i skrivning og skriveøvelser og haft løbende samtaler med de deltagende børn (Bundgaard et al. 2018, Spradley 2016, 1979). Det konkrete etnografiske materiale består af lydoptagelser og udførlige etnografiske feltnoter (Bundgaard & Dalsgård 2023, Emerson, Fretz & Shaw 2011). Analyser af materialet er foretaget via episodiske læsninger (Hoek 2014) og en antropologisk tilgang til anvendelse og konstruktion af teori (Cerwonka & Malkki 2007). På baggrund af konkrete eksempler fra feltarbejdet og det etnografiske materiale vil jeg vise, hvordan en dybere forståelse for børnenes skriveoplevelser i forfatterskolerne kan være relevant som inspiration for skriveundervisning i skolesammenhæng. Et centralt resultat af denne empiriske undersøgelse er, at selve fællesskabet, som de deltagende børn oplever om skrivning, har stor betydning for deres glæde ved og lyst til at skrive. Paperet leverer på denne baggrund en empirisk baseret og teoretisk reflekteret karakteristik af et skrivefællesskab, som har potentiale til at inspirere og understøtte gode skriveoplevelser også i skolesammenhæng.

Nøgleord: skrivelyst, forfatterskoler for børn, etnografi, skriveoplevelser, skrivefællesskab

OriginalsprogDansk
Publikationsdatomaj 2024
StatusUdgivet - maj 2024
BegivenhedSkriv! Les! 2024 : Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving, og literacy - Universitetet i Stavanger, Stavanger, Norge
Varighed: 6 maj 20248 maj 2024
https://www.uis.no/nb/skriv-les-2024

Konference

KonferenceSkriv! Les! 2024
LokationUniversitetet i Stavanger
Land/OmrådeNorge
ByStavanger
Periode06/05/202408/05/2024
Internetadresse

Emneord

  • skrivelyst
  • forfatterskoler for børn
  • etnografi
  • skriveoplevelser
  • skrivefællesskab

Citationsformater