Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avis › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
}
TY - JOUR
T1 - Den varme stol
T2 - En model for peer-feedback i kollektiv vejledning
AU - Wichmann-Hansen, Gitte
AU - Jensen, Tine Wirenfeldt
AU - OToole, Mia Skytte
PY - 2020
Y1 - 2020
N2 - I artiklen præsenteres en model for, hvordan peer-feedback kan organiseres i kollektiv specia-levejledning. Modellen betegnes “den varme stol” og er nytænkende, fordi den sætter fokus på den, der giver feedback frem for den der modtager feedback. Modellens centrale pædago-giske greb er dialog, hvorigennem vejlederen støtter den feedback-givende studerende i at udvikle kriterier for teksten med afsæt i læserbaseret feedback. Desuden gør vejlederen de udviklede kriterier til genstand for fælles diskussion med den tekstproducerende studerende og de øvrige deltagere. Med inddragelse af relevant forskningslitteratur argumenterer vi for at modellen kan: 1. understøtte de studerende i at oparbejde akademiske skrivekompetencer, 2. fremme studerendes selvstændighed ved at invitere dem ind i en aktiv position i vejlednings-rummet, samt 3. understøtte vejlederens dialogiske praksis og bygge bro mellem funktionen som procesvejleder og faglig vejleder. Artiklen henvender sig til vejledere, som ønsker at af-prøve kollektiv vejledning og peer-feedback eller forfine deres nuværende praksis.
AB - I artiklen præsenteres en model for, hvordan peer-feedback kan organiseres i kollektiv specia-levejledning. Modellen betegnes “den varme stol” og er nytænkende, fordi den sætter fokus på den, der giver feedback frem for den der modtager feedback. Modellens centrale pædago-giske greb er dialog, hvorigennem vejlederen støtter den feedback-givende studerende i at udvikle kriterier for teksten med afsæt i læserbaseret feedback. Desuden gør vejlederen de udviklede kriterier til genstand for fælles diskussion med den tekstproducerende studerende og de øvrige deltagere. Med inddragelse af relevant forskningslitteratur argumenterer vi for at modellen kan: 1. understøtte de studerende i at oparbejde akademiske skrivekompetencer, 2. fremme studerendes selvstændighed ved at invitere dem ind i en aktiv position i vejlednings-rummet, samt 3. understøtte vejlederens dialogiske praksis og bygge bro mellem funktionen som procesvejleder og faglig vejleder. Artiklen henvender sig til vejledere, som ønsker at af-prøve kollektiv vejledning og peer-feedback eller forfine deres nuværende praksis.
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 16
SP - 71
EP - 85
JO - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
JF - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
SN - 1901-5089
IS - 28
ER -