Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Den nordiske voksenlærer: en kortlægning af formelle krav til og uddannelsesmuligheder for voksenundervisere i de nordiske lande

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapport

Standard

Den nordiske voksenlærer : en kortlægning af formelle krav til og uddannelsesmuligheder for voksenundervisere i de nordiske lande. / Marquard, Maria; Sørensen, Sia.

København : Nationalt Center for Kompetenceudvikling, 2011. 64 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapport

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Bibtex

@book{3556a18c00c94346830d855b0c8918a1,
title = "Den nordiske voksenl{\ae}rer: en kortl{\ae}gning af formelle krav til og uddannelsesmuligheder for voksenundervisere i de nordiske lande",
abstract = "Nationalt center for kompetenceudvikling, NCK har i samarbejde med NVL{\textquoteright}s netv{\ae}rk om voksnes l{\ae}ring gennemf{\o}rt en nordisk kortl{\ae}gning af kompetencekrav til voksenl{\ae}rere i de nordiske lande og uddannelsesmuligheder inden for det voksenp{\ae}dagogiske omr{\aa}de i de nordiske lande.Rapportens resultater peger bl.a. p{\aa}, at der stilles h{\o}je fag-faglige og almenp{\ae}dagogiske krav, men stort set ingen formelle voksenp{\ae}dagogiske krav, hverken i den almene og erhvervsrettede voksenuddannelse eller inden for folkeoplysningen. P{\aa} baggrund af rapporten anbefales bl.a. at udvide og styrke muligheder for b{\aa}de grundl{\ae}ggende og efter- og videreuddannelsesmuligheder for voksenl{\ae}rere, og s{\ae}rlige tr{\ae}nings og uddannelsesmuligheder m{\aa}lrettet deltidsansatte l{\ae}rere.Rapporten er initieret af R{\aa}dgivningsgruppen for Nordisk Samarbejde om Voksnes L{\ae}ring (SVL), som derved har medvirket til at opfylde et behov for en samlet nordisk viden p{\aa} omr{\aa}det og skabt grundlag for videre arbejde med professionalisering af voksenl{\ae}rere. ",
keywords = "komptenceudvikling , nordiske voksenl{\ae}rere",
author = "Maria Marquard and Sia S{\o}rensen",
year = "2011",
language = "Dansk",
publisher = "Nationalt Center for Kompetenceudvikling",

}

RIS

TY - RPRT

T1 - Den nordiske voksenlærer

T2 - en kortlægning af formelle krav til og uddannelsesmuligheder for voksenundervisere i de nordiske lande

AU - Marquard, Maria

AU - Sørensen, Sia

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - Nationalt center for kompetenceudvikling, NCK har i samarbejde med NVL’s netværk om voksnes læring gennemført en nordisk kortlægning af kompetencekrav til voksenlærere i de nordiske lande og uddannelsesmuligheder inden for det voksenpædagogiske område i de nordiske lande.Rapportens resultater peger bl.a. på, at der stilles høje fag-faglige og almenpædagogiske krav, men stort set ingen formelle voksenpædagogiske krav, hverken i den almene og erhvervsrettede voksenuddannelse eller inden for folkeoplysningen. På baggrund af rapporten anbefales bl.a. at udvide og styrke muligheder for både grundlæggende og efter- og videreuddannelsesmuligheder for voksenlærere, og særlige trænings og uddannelsesmuligheder målrettet deltidsansatte lærere.Rapporten er initieret af Rådgivningsgruppen for Nordisk Samarbejde om Voksnes Læring (SVL), som derved har medvirket til at opfylde et behov for en samlet nordisk viden på området og skabt grundlag for videre arbejde med professionalisering af voksenlærere.

AB - Nationalt center for kompetenceudvikling, NCK har i samarbejde med NVL’s netværk om voksnes læring gennemført en nordisk kortlægning af kompetencekrav til voksenlærere i de nordiske lande og uddannelsesmuligheder inden for det voksenpædagogiske område i de nordiske lande.Rapportens resultater peger bl.a. på, at der stilles høje fag-faglige og almenpædagogiske krav, men stort set ingen formelle voksenpædagogiske krav, hverken i den almene og erhvervsrettede voksenuddannelse eller inden for folkeoplysningen. På baggrund af rapporten anbefales bl.a. at udvide og styrke muligheder for både grundlæggende og efter- og videreuddannelsesmuligheder for voksenlærere, og særlige trænings og uddannelsesmuligheder målrettet deltidsansatte lærere.Rapporten er initieret af Rådgivningsgruppen for Nordisk Samarbejde om Voksnes Læring (SVL), som derved har medvirket til at opfylde et behov for en samlet nordisk viden på området og skabt grundlag for videre arbejde med professionalisering af voksenlærere.

KW - komptenceudvikling

KW - nordiske voksenlærere

M3 - Rapport

BT - Den nordiske voksenlærer

PB - Nationalt Center for Kompetenceudvikling

CY - København

ER -