Abstract
Målet med denne artikel er dobbelt, dels ønsker den at fortælle den feministiske kunsts historie som en sideløbende historie til den kulturhistorie, som fortælles på Køn – Gender Museum Denmark, dels ønsker artiklen at undersøge, hvilken rolle feministisk kunst kan spille på aktivistiske, kulturhistoriske museer, da tesen er, at det vil være givtigt for museerne i stigende grad at lade de to historier blive flettet sammen. Artiklen giver derfor først et overblik over den feministiske kunsts historie, dens medier, emner og udtryk – uden hermed at prætendere at være udtømmende eller at ville fremskrive en kanon – for siden at dykke ned i tre eksempler på kulturhistoriske udstillinger, to på Køn og en på Schwules Museum i Berlin, der foruden andre objekter også inddrager kunst. Målet er her at undersøge, hvad kunsten kan bidrage med i forhold til andre typer objekter, og hvilket potentiale den kan have i en museal kontekst. Her vil påstanden være, at kunst er et fremragende ’agilt objekt’ (German & Harris, 2017), der er særligt velegnet til at skabe den refleksion og debat, museerne ønsker.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Det aktivistiske museum - praksisser, teorier og aktører |
Redaktører | Louise Fabian, Julie Rokkjær Birch, Signe Uldbjerg |
Udgivelsessted | Aarhus |
Forlag | Museet Køn |
Publikationsdato | 2023 |
Sider | 87-99 |
ISBN (Trykt) | 978-87-88923-09-4 |
Status | Udgivet - 2023 |
Emneord
- museologi
- aktivisme
- feministisk kunst
- museumsformidling