Demokratisk dannelse i den åbne skoles mundane rum: erfaringer fra Næstved Kommune

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

I dette kapitel analyserer jeg, hvordan undervisning udlagt i et lokalmiljø kan understøtte elevernes demokratisk dannelse. Det teoretiske udgangspunkt er Gert Biestas (2009) begreber subjektifikation og det mundane rum, som her forstås som demokratisk dannelse, der bliver understøttet af undervisning på hverdagslige steder. Subjektifikationen er elevernes selvstændige mulighed for deltagelse, som betyder at de kan komme med forslag til, hvordan skolens kvalificerende indhold og socialiserende rammer kan fortolkes og gøres. Mundane rum er i en pædagogisk sammenhæng fysiske steder i undervisningen, hvor elever og lærere kan mødes uafhængigt af curriculum og vurdering men for at gøre sig erfaringer og deltage i diskussioner sammen.
OriginalsprogDansk
TitelFagdidaktik og demokrati
RedaktørerClaus Haas, Christina Matthiesen
Antal sider27
UdgivelsesstedFrederiksberg
ForlagSamfundslitteratur
Publikationsdato2020
Sider257-284
Kapitel11
ISBN (Trykt)9788759335888
ISBN (Elektronisk)9788759337325
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • Fagdidaktik
  • Demokrati
  • Åben skole
  • Sted
  • Dannelse/demokrati/værdier
  • Samfund/samtid
  • Grundskole

Citationsformater