Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

De reflekterende metodikere: Om pædagogers individualiserede tavshed og kollektive italesættelse

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  • Institut for Læring
Kapitlet tager udgangspunkt i de senere års ændringer på dagtilbudsområdet, og har særligt fokus på pædagogers professionelle identitet. Donald Schöns begreb ”den reflekterende praktiker” undersøges, og begrebets problematiske sider afdækkes i et Bourdieu-inspireret perspektiv, hvor den praktiske sans og den tavse viden forbindes med spørgsmål om magt og aktørers strategier for at placere sig i det sociale rum. Det indebærer, at især begrebets virkningshistorie som symbolsk identitetsmarkør i det pædagogiske felts kulturelle logik er i fokus. Jeg kommer desuden ind på denne logiks syn på praksis som eksponent for det gode, det væsentlige og det rigtige. Inddragelsen af Schön skal således tjene til afdækning af en teoretisk inspiration, som har gennemgået mange transformationer, så den aktuelt ofte slet ikke er hverken bevidst eller tydeligt formuleret, men i stedet udgør en underforstået værdi.
OriginalsprogDansk
TitelLæring og udvikling i daginstitutioner
RedaktørerLone Svinth, Charlotte Ringsmose
Antal sider31
ForlagDansk Psykologisk Forlag
Udgivelsesår2012
Sider60-90
Kapitel2
ISBN (trykt)9788777066993
StatusUdgivet - 2012

    Forskningsområder

  • Dagtilbud, Magt

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 39832864