De fire nye kompetencer i gymnasiet (arbejdstitel)

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskning

”De fire nye kompetencesøjler i gymnasiereformen - hvad er det og hvordan kan vi arbejde med det i undervisningen? (at uddanne til digitale, innovative, globale og karriere kompetencer)”


Kort beskrivelse af indholdet

Kapitler:
• Indledende om de fire kompetencer – debatter og udfordringer (redaktører Lea Lund og Laura C. Felby)
• Digital kompetence (Christian Dalsgaard, evt. Francesco Caviglia, eller Mette Boie eller Alex Y. Pedersen)
• Innovativ kompetence (Sarah Robinson og Helle Færgeman)
• Global kompetence (Alex Y. Pedersen og Francesco Caviglia)
• Karrierekompetence (Laura C. Feldby og Lea Lund)
• Afrunding (redaktører Lea Lund og Laura C. Felby)

Hvert kapitel indeholder tre faste elementer:
1. Et overblik over de aktuelle diskussioner også fra praksis (poler) omkring den specifikke kompetence.
2. En teoretisk forskningsforankret rammesætning af begrebet (hvad vil det sige at være XX kompetent) som også relaterer til første punkt
3. En didaktisk-praktisk vinkel (hvordan kan man undervise i XX kompetencer – med eksempler fra udvalgte fag)
OriginalsprogDansk
ForlagFrydenlund
Antal sider125
StatusUnder udarbejdelse - 22 feb. 2019

    Forskningsområder

  • Gymnasiepædagogik, Gymnasieuddannelse, Gymnasielærere, ungdomsuddannelse

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Projekter

ID: 144920578