De andre rum

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelFormidling

Hvad er andre rum? Og hvilken forbindelse har de til elevernes udvikling af faglige literacies?

Spørgsmålet om, hvordan skolen kommer ud i omverden, og omverden kommer ind i skolen, optager politikere, lærere, læreruddannere og forskere. Vi ser det i Åben skole, hvor skolerne samarbejder med kultur- og fritidsinstitutioner og med virksomheder i lokalområdet. Og i scenariedidaktikken, hvor forskere og lærere skaber scenarier, så eleverne kan arbejde som journalister eller imiterer andre professioner og på den måde opbløde grænserne mellem skolen og professionelt arbejde udenfor.

Men i alle kulturer er der rum, som hverken tilhører arbejdets, fritidens eller kulturlivets domæner. Klummen handler om disse andre rum. Med eksempler fra et forskningsprojekt om 10. klasseselevers filmproduktion på en efterskole viser den, hvordan andre rum kan bringe ”det udenfor” ind i skolen og udgøre en slags spejle for elevernes arbejde med kultur og identitet.
OriginalsprogDansk
TidsskriftViden om Literacy
Vol/bindmaj 2018
Antal sider3
StatusUdgivet - 3 maj 2018

    Forskningsområder

  • Literacy, Dansk didaktik, Rum

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 140974716