@book{392ff3669fd64fc1b7092f4d10942958,
title = "Date Labels 2021: Consumer practice, perceived risk and self-efficacy",
abstract = "Linket til h{\o}jre henviser til rapporten i trykt format til download. Dokumentet over linket er selve leveringen til ministeriet med f{\o}lgebrev.",
keywords = "T0-2021",
author = "Susanne Hansen and Liisa L{\"a}hteenm{\"a}ki",
note = "Etiketterne 'bedst f{\o}r' og 'brug af' formidler to forskellige budskaber. Et produkt med navnet {"}brug af{"} b{\o}r smides ud, n{\aa}r datoen er udl{\o}bet af sikkerhedsm{\ae}ssige {\aa}rsager. Et produkt, der er m{\ae}rket »bedst f{\o}r«, forsikrer forbrugerne om produktets kvalitet indtil den givne dato. Unders{\o}gelser viser imidlertid, at forbrugerne ikke n{\o}dvendigvis skelner mellem disse to typer etiketter. P{\aa} den ene side kan dette f{\aa} forbrugerne til enten at spilde f{\o}devarer un{\o}digt, fordi de smider produkter, der er m{\ae}rket {"}bedst f{\o}r{"}, v{\ae}k, eller uds{\ae}tte dem for fare for at p{\aa}drage sig f{\o}devareb{\aa}rne sygdomme, fordi de bruger produkter, der er m{\ae}rket {"}brug af{"}, efter at datoen er udl{\o}bet. Man ved ikke meget om, hvordan datom{\ae}rkninger bidrager til forbrugernes risikoopfattelse, og vi forst{\aa}r heller ikke, hvilke roller produkttyper og tiden efter udl{\o}bsdatoen spiller i risikoopfattelsen. Form{\aa}let med denne rapport er at unders{\o}ge, hvordan forbrugernes opfattelse af de risici, der er forbundet med udl{\o}bne datom{\ae}rkninger f{\o}devarer, afh{\ae}nger og {\ae}ndres med tiden i udvalgte produktkategorier. Rapporten er baseret p{\aa} to kvalitative unders{\o}gelser. en interviewunders{\o}gelse blandt 15 forbrugere og tre fokusgruppeunders{\o}gelser. Denne rapport bygger p{\aa} det arbejde, der pr{\ae}senteres i rapporten Datom{\ae}rker 2020.",
year = "2021",
month = dec,
day = "13",
language = "English",
isbn = " 978-87-93998-69-8",
series = "DCA Report",
publisher = "DCA - Nationalt Center for F{\o}devarer og Jordbrug",
number = "197",
}