Datalogisk tænkning og teknologiforståelse i folkeskolen tur-retur

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

DOI

I denne artikel undersøges fagområderne datalogisk tænkning (computational thinking) og teknologiforståelse i et historisk perspektiv. Artiklen formidler og analyserer den uddannelsesmæssige udvikling på området siden 1960'erne og op til i dag, hvor der op gennem 1970’erne og 1980’erne blev gennemført en række forsøg med faget datalære. Faget havde blandt andet teknologikritik og datalogisk problemløsning i fokus og minder på mange måder om det nye nutidige forsøgsfag teknologiforståelse. Formålet med artiklen er på denne baggrund at præsentere historien og diskutere, hvordan erfaringer og dyrt betalte lærepenge på området kan inspirere os i dag.

Artiklen præsenterer periodens begivenheder kronologisk. Metodisk er udvalgt empirisk materiale, der vedrører tiltag inden for og diskussioner om datalogi samt digital teknologi på grundskoleområdet. På baggrund af analyserne artiklen igennem identificeres afslutningsvist fire perioder fra 1966 og frem til i dag, der kan skabe overblik over tendenser og forskellige tiders centrale initiativer og diskussioner.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLæring og Medier
Vol/bind11
Nummer19
Antal sider30
ISSN1903-248X
DOI
StatusUdgivet - 30 apr. 2019

    Forskningsområder

  • Datalogisk tænkning, Teknologiforståelse

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 151770961