Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Data literacy som en sammensat kompetence

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

DOI

Data literacy defineres som en sammensat kompetence i spændingsfeltet mellem kompetencer i statistik samt datavisualisering og mere overordnede dispositioner og kompetencer i at undersøge problemer og søge løsninger ved hjælp af data. Data literacy foreslås derfor som et element i digitale dannelse, der flytter grænsen ift. hvad det betyder at være ‘dannet’ i informationssamfundet. Artiklen forsøger at besvare spørgsmålet om hvorvidt idealet om en ‘citizen data scientist’ - eller datakyndig medborger - er en realistisk rollemodel, som med fordel kan inddrages i undervisning, eller om data science udelukkende er et domæne for specialister? Med udgangspunkt i eksempler af ressourcer og praksisser, som kræver data literacy, men samtidig understøtter tilegnelse af samme, argumenterer artiklen for at data literacy bedst defineres som en sammensat kompetence, der først og fremmest kan tilskrives et undersøgende praksisfællesskab frem for en enkelte individ. Definitionen kalder derfor på nye samarbejder mellem faglige områder samt arbejdsformer, som kan integrere forskellige kompetencetyper og -niveauer på tværs af fag.

OriginalsprogDansk
TidsskriftLæring og Medier
Vol/bind11
Nummer19
Antal sider35
ISSN1903-248X
DOI
StatusUdgivet - 8 jan. 2019

    Forskningsområder

  • data literacy, informatik, literacy, teknologiforståelse, tværfaglighed

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 140862925