@book{18c38f5dec424fdca4420f3ddbaa4a72,
title = "Danske elevers teknologiforst{\aa}else: resultater fra ICILS-unders{\o}gelsen 2018",
abstract = "Danske 8.-klasseelevers computer- og informationskompetencer er klart forbedret inden for de seneste fem {\aa}r. Det viser resultaterne af International Computer and Information Literacy Study (ICILS) fra 2018. Faktisk pr{\ae}sterer de danske unge bedst af alle elever i de 12 deltagerlande, og de placerer sig ogs{\aa} i toppen n{\aa}r det g{\ae}lder kompetencer i datalogisk t{\ae}nkning. Selv om der er meget at gl{\ae}de sig over, s{\aa} viser unders{\o}gelsen ogs{\aa} at en stor gruppe elever har sv{\ae}rt ved at forholde sig kritisk til digitale teknologier og deres brug af dem. Desuden er der meget store forskelle mellem pigers og drenges opfattelse af deres egne it-kompetencer og deres forestillinger om et fremtidigt arbejdsliv med it. Derfor er der fortsat behov for at styrke og udvikle de unges teknologiforst{\aa}else i skolen. I bogen Danske elevers teknologiforst{\aa}else pr{\ae}senterer forskerne resultaterne af ICILS-unders{\o}gelsen. De fort{\ae}ller om unders{\o}gelsens baggrund og form{\aa}l, om udviklingen siden f{\o}rste unders{\o}gelse i 2013 samt om mulige sammenh{\ae}nge og {\aa}rsager til resultaterne.",
keywords = "Teknologiforst{\aa}else, Computer- og informationskompetence, Datalogisk t{\ae}nkning, ICILS",
author = "Jeppe Bundsgaard and Bindslev, {Sofie Gry} and Caeli, {Elisa Nadire} and Morten Pettersson and Anna Rusmann",
year = "2019",
month = nov,
day = "5",
language = "Dansk",
isbn = "978 87 7219 060 0",
publisher = "Aarhus Universitetsforlag",
address = "Danmark",
edition = "1",
}