Aarhus Universitets segl

Dannelse kommer fra kroppen: skitse til en dannelsesteori inspireret af Merleau-Ponty

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Standard

Dannelse kommer fra kroppen: skitse til en dannelsesteori inspireret af Merleau-Ponty. / Damgaard Knudsen, Lars Emmerik.
Skab dig!: pædagogisk Filosofi. red. / Lars Emmerik Damgaard Knudsen; Mattias Andersson. København: Unge Pædagoger, 2008. s. 79-102.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Harvard

Damgaard Knudsen, LE 2008, Dannelse kommer fra kroppen: skitse til en dannelsesteori inspireret af Merleau-Ponty. i L Emmerik Damgaard Knudsen & M Andersson (red), Skab dig!: pædagogisk Filosofi. Unge Pædagoger, København, s. 79-102.

APA

Damgaard Knudsen, L. E. (2008). Dannelse kommer fra kroppen: skitse til en dannelsesteori inspireret af Merleau-Ponty. I L. Emmerik Damgaard Knudsen, & M. Andersson (red.), Skab dig!: pædagogisk Filosofi (s. 79-102). Unge Pædagoger.

CBE

Damgaard Knudsen LE. 2008. Dannelse kommer fra kroppen: skitse til en dannelsesteori inspireret af Merleau-Ponty. Emmerik Damgaard Knudsen L, Andersson M, red. I Skab dig!: pædagogisk Filosofi. København: Unge Pædagoger. s. 79-102.

MLA

Damgaard Knudsen, Lars Emmerik "Dannelse kommer fra kroppen: skitse til en dannelsesteori inspireret af Merleau-Ponty". og Emmerik Damgaard Knudsen, Lars Andersson, Mattias (red.). Skab dig!: pædagogisk Filosofi. København: Unge Pædagoger. 2008, 79-102.

Vancouver

Damgaard Knudsen LE. Dannelse kommer fra kroppen: skitse til en dannelsesteori inspireret af Merleau-Ponty. I Emmerik Damgaard Knudsen L, Andersson M, red., Skab dig!: pædagogisk Filosofi. København: Unge Pædagoger. 2008. s. 79-102

Author

Damgaard Knudsen, Lars Emmerik. / Dannelse kommer fra kroppen : skitse til en dannelsesteori inspireret af Merleau-Ponty. Skab dig!: pædagogisk Filosofi. red. / Lars Emmerik Damgaard Knudsen ; Mattias Andersson. København : Unge Pædagoger, 2008. s. 79-102

Bibtex

@inbook{97ad3fc0a6a211deba79000ea68e967b,
title = "Dannelse kommer fra kroppen: skitse til en dannelsesteori inspireret af Merleau-Ponty",
abstract = "  Dannelse er at overskride sig selv i en social sammenh{\ae}ng og er derved knyttet til en konkret situation, der er med til at bestemme dannelsens udvikling. Dannelse er alts{\aa} ikke blot et bevidst forhold mellem elevens udvikling og kulturelt definerede m{\aa}l, som fx l{\ae}reren formidler, men m{\aa} v{\ae}re kendetegnet ved, at elevens overskridelse er en levet erfaring og knyttet til et milj{\o} i klassen, til tid og rum, til genstande etc. S{\aa}ledes vil jeg i denne artikel h{\ae}vde, at dannelse kommer fra kroppen ved at skitsere en dannelsesteori med udgangspunkt i kropsf{\ae}nomenologen Maurice Merleau-Pontys (1908-1961) begreb om kroppens forhold til verden som kiasmatisk, dvs. besl{\ae}gtet.Et kropsligt udgangspunkt {\ae}ndrer ikke p{\aa}, at dannelse er en refleksiv proces, men det er dog afg{\o}rende og yderst interessant, hvad der g{\aa}r forud for og betinger dannelsesrefleksionen, nemlig en kropslig pr{\ae}refleksiv perception, der situerer dannelseserfaringen. Et kropsligt perspektiv p{\aa} menneskets dannelsesproces beskriver den m{\aa}de, mennesket er-i-verden p{\aa}. Dvs. en m{\aa}de at forst{\aa} menneskets eksistens p{\aa} som ikke blot et intellektuelt v{\ae}sen, men ogs{\aa} som en organisme, der qua kroppens og genstandenes synlighed deler et indlejret sl{\ae}gtskab. Derved adskiller Merleau-Pontys kropsbegreb sig fra Pierre Bourdieus begreb om kroppen som socialiserende habitus og Michel Foucaults disciplinerende opdragelse.",
keywords = "dannelse, Kroplighed,, f{\ae}nomenologi, Education, corporeality, phenomenology",
author = "{Damgaard Knudsen}, {Lars Emmerik}",
year = "2008",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-90220-43-3",
pages = "79--102",
editor = "{Emmerik Damgaard Knudsen}, Lars and Mattias Andersson",
booktitle = "Skab dig!",
publisher = "Unge P{\ae}dagoger",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Dannelse kommer fra kroppen

T2 - skitse til en dannelsesteori inspireret af Merleau-Ponty

AU - Damgaard Knudsen, Lars Emmerik

PY - 2008

Y1 - 2008

N2 -   Dannelse er at overskride sig selv i en social sammenhæng og er derved knyttet til en konkret situation, der er med til at bestemme dannelsens udvikling. Dannelse er altså ikke blot et bevidst forhold mellem elevens udvikling og kulturelt definerede mål, som fx læreren formidler, men må være kendetegnet ved, at elevens overskridelse er en levet erfaring og knyttet til et miljø i klassen, til tid og rum, til genstande etc. Således vil jeg i denne artikel hævde, at dannelse kommer fra kroppen ved at skitsere en dannelsesteori med udgangspunkt i kropsfænomenologen Maurice Merleau-Pontys (1908-1961) begreb om kroppens forhold til verden som kiasmatisk, dvs. beslægtet.Et kropsligt udgangspunkt ændrer ikke på, at dannelse er en refleksiv proces, men det er dog afgørende og yderst interessant, hvad der går forud for og betinger dannelsesrefleksionen, nemlig en kropslig prærefleksiv perception, der situerer dannelseserfaringen. Et kropsligt perspektiv på menneskets dannelsesproces beskriver den måde, mennesket er-i-verden på. Dvs. en måde at forstå menneskets eksistens på som ikke blot et intellektuelt væsen, men også som en organisme, der qua kroppens og genstandenes synlighed deler et indlejret slægtskab. Derved adskiller Merleau-Pontys kropsbegreb sig fra Pierre Bourdieus begreb om kroppen som socialiserende habitus og Michel Foucaults disciplinerende opdragelse.

AB -   Dannelse er at overskride sig selv i en social sammenhæng og er derved knyttet til en konkret situation, der er med til at bestemme dannelsens udvikling. Dannelse er altså ikke blot et bevidst forhold mellem elevens udvikling og kulturelt definerede mål, som fx læreren formidler, men må være kendetegnet ved, at elevens overskridelse er en levet erfaring og knyttet til et miljø i klassen, til tid og rum, til genstande etc. Således vil jeg i denne artikel hævde, at dannelse kommer fra kroppen ved at skitsere en dannelsesteori med udgangspunkt i kropsfænomenologen Maurice Merleau-Pontys (1908-1961) begreb om kroppens forhold til verden som kiasmatisk, dvs. beslægtet.Et kropsligt udgangspunkt ændrer ikke på, at dannelse er en refleksiv proces, men det er dog afgørende og yderst interessant, hvad der går forud for og betinger dannelsesrefleksionen, nemlig en kropslig prærefleksiv perception, der situerer dannelseserfaringen. Et kropsligt perspektiv på menneskets dannelsesproces beskriver den måde, mennesket er-i-verden på. Dvs. en måde at forstå menneskets eksistens på som ikke blot et intellektuelt væsen, men også som en organisme, der qua kroppens og genstandenes synlighed deler et indlejret slægtskab. Derved adskiller Merleau-Pontys kropsbegreb sig fra Pierre Bourdieus begreb om kroppen som socialiserende habitus og Michel Foucaults disciplinerende opdragelse.

KW - dannelse

KW - Kroplighed,

KW - fænomenologi

KW - Education

KW - corporeality

KW - phenomenology

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-90220-43-3

SP - 79

EP - 102

BT - Skab dig!

A2 - Emmerik Damgaard Knudsen, Lars

A2 - Andersson, Mattias

PB - Unge Pædagoger

CY - København

ER -