Daginstinstitutionen og social arv - under hvilke betingelser kan daginstitutioner gøre en forskel? - Nogle foreløbige resultater fra en undersøgelse af daginstitutioners betydning for socialt udsatte børn

    Publikation: AndetAndet bidragForskning

    Abstract

    En undersøgelse af daginstitutioners betydning form socialt udsatte børn er undervejs. I paperet fremlægges tre aspekter af undersøgelsen. 1) En litteraturgennemgang af danske og internationale undersøgelser på området, 2) nogle indledende resultater på baggrund af en survey til landet dagsintitutioner om deres selvrapporteringer vedrørende forekomst af børn med vanskeligheder for særlige behov samt 3) en interviewundersøgelse der inddrager 16 institutioner og lederen herfra. Disse beretter om hvordan de kan identificere problemstillinger vedrørende 'social arv' børn, indsatstyper, forventninger til indsatsers effekt samt mulige barierrer i forbindelse med at 'gøre en forskel'. Paperet slutter af med en undersøgelsesmodel som ligger til grund for det videre undersøgelsesforløb.
    OriginalsprogDansk
    Publikationsdato2002
    StatusUdgivet - 2002

    Emneord

    • Arbejdspapir i en serie af arbejdspapirer fra projektet "Social arv"

    Citationsformater