Aarhus Universitets segl

Computational thinking i matematik, naturfag og samfundsfag

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract: I et projekt der strakte sig over fire år, udviklede og afprøvede vi sammen med lærere fra
gymnasiet undervisningsforløb der integrerer modelbaserede computationelle metoder i undervisningen i STEM-fagene. Der er publiceret og udviklet en didaktik for den integrerede undervisning, skrevet
forskningsartikler herom samt udviklet ca. 100 nye undervisningsforløb der udnytter didaktikken.
Samtidig er der udviklet et efteruddannelseskoncept som sætter lærerne i stand til selv at fortsætte
arbejdet på egen skole. Projektet har vist at det er muligt at forny fagenes metoder og samtidig udvikle
elevernes computationelle modelleringskompetencer ved at inddrage computationel tænkning og
kodning i den faglige undervisning.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Vol/bind2023-1
Sider (fra-til)45-71
Antal sider26
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 7 mar. 2023

    Forskningsområder

  • #CCTD, computational thinking, computing education

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 311132351