Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Computational Thinking — hvorfor, hvad og hvordan? Efter opdrag fra Villum Fondens bestyrelse

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Standard

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Bibtex

@book{7d1acbb5ae1144c581f3b796a9544a6e,
title = "Computational Thinking — hvorfor, hvad og hvordan?: Efter opdrag fra Villum Fondens bestyrelse",
abstract = "Digitalisering giver radikalt nye muligheder inden for alle fag − videnskabsfag, professioner og uddannelsesfag.Bortset fra videreg{\aa}ende it-specialistuddannelser har uddannelsesfokus hidtil v{\ae}ret p{\aa} it som en underst{\o}ttende teknologi. Globalt er dette imidlertid under hastig forandring. Promoveret af begrebet 'Computational Thinking' (CT) er informatik internationalt i f{\ae}rd med at blive en del af almen uddannelse p{\aa} alle niveauer; mange mener, at det i det 21. {\aa}rhundrede er en liges{\aa} v{\ae}sentlig grundl{\ae}ggende kompetence som sprogfag og matematik.Denne rapport beskriver visionen for informatik og CT og den computationelle revolution, der ligger til grund herfor. Baggrunden for udbredelsen af begrebet CT pr{\ae}senteres og diskuteres i relation til besl{\ae}gtede uddannelsesm{\ae}ssige bev{\ae}gelser.Der gives eksempler p{\aa} udbredelse af CT i erhverv og videnskab og p{\aa} de nye, effektive og gr{\ae}nseoverskridende muligheder som computationelle metoder og teknikker giver.Kernen i rapporten er dels en status for CT i uddannelse s{\aa}vel internationalt som nationalt, herunder en beskrivelse af forskningsaktiviteter og de mange {\aa}bne sp{\o}rgsm{\aa}l, der mangler gode svar p{\aa}, dels en beskrivelse af potentialet for CT. Is{\ae}r fremh{\ae}ves den vigtige tostrengede strategi med informatik som en fundamental og selvst{\ae}ndig disciplin (som fag) og informatik/CT som en tv{\ae}rg{\aa}ende disciplin integreret i alle andre discipliner (i fag). Specielt er der fokus p{\aa} muligheder og udfordringer i det danske uddannelsessystem.Myndigg{\o}relse af b{\o}rn og unge ift. den computationelle revolution fordrer, at uddannelsessystemet gradvist, men til fulde, omfavner denne faglighed. Det er en meget stor opgave; til geng{\ae}ld er potentialet enormt.",
author = "Caspersen, {Michael E.} and Iversen, {Ole Sejer} and Mogens Nielsen and Hjorth, {Hermes Arthur} and Musaeus, {Line Have}",
note = "Center for Computational Thinking & Design CCTD",
year = "2018",
month = "12",
day = "20",
language = "Dansk",

}

RIS

TY - RPRT

T1 - Computational Thinking — hvorfor, hvad og hvordan?

T2 - Efter opdrag fra Villum Fondens bestyrelse

AU - Caspersen, Michael E.

AU - Iversen, Ole Sejer

AU - Nielsen, Mogens

AU - Hjorth, Hermes Arthur

AU - Musaeus, Line Have

N1 - Center for Computational Thinking & Design CCTD

PY - 2018/12/20

Y1 - 2018/12/20

N2 - Digitalisering giver radikalt nye muligheder inden for alle fag − videnskabsfag, professioner og uddannelsesfag.Bortset fra videregående it-specialistuddannelser har uddannelsesfokus hidtil været på it som en understøttende teknologi. Globalt er dette imidlertid under hastig forandring. Promoveret af begrebet 'Computational Thinking' (CT) er informatik internationalt i færd med at blive en del af almen uddannelse på alle niveauer; mange mener, at det i det 21. århundrede er en ligeså væsentlig grundlæggende kompetence som sprogfag og matematik.Denne rapport beskriver visionen for informatik og CT og den computationelle revolution, der ligger til grund herfor. Baggrunden for udbredelsen af begrebet CT præsenteres og diskuteres i relation til beslægtede uddannelsesmæssige bevægelser.Der gives eksempler på udbredelse af CT i erhverv og videnskab og på de nye, effektive og grænseoverskridende muligheder som computationelle metoder og teknikker giver.Kernen i rapporten er dels en status for CT i uddannelse såvel internationalt som nationalt, herunder en beskrivelse af forskningsaktiviteter og de mange åbne spørgsmål, der mangler gode svar på, dels en beskrivelse af potentialet for CT. Især fremhæves den vigtige tostrengede strategi med informatik som en fundamental og selvstændig disciplin (som fag) og informatik/CT som en tværgående disciplin integreret i alle andre discipliner (i fag). Specielt er der fokus på muligheder og udfordringer i det danske uddannelsessystem.Myndiggørelse af børn og unge ift. den computationelle revolution fordrer, at uddannelsessystemet gradvist, men til fulde, omfavner denne faglighed. Det er en meget stor opgave; til gengæld er potentialet enormt.

AB - Digitalisering giver radikalt nye muligheder inden for alle fag − videnskabsfag, professioner og uddannelsesfag.Bortset fra videregående it-specialistuddannelser har uddannelsesfokus hidtil været på it som en understøttende teknologi. Globalt er dette imidlertid under hastig forandring. Promoveret af begrebet 'Computational Thinking' (CT) er informatik internationalt i færd med at blive en del af almen uddannelse på alle niveauer; mange mener, at det i det 21. århundrede er en ligeså væsentlig grundlæggende kompetence som sprogfag og matematik.Denne rapport beskriver visionen for informatik og CT og den computationelle revolution, der ligger til grund herfor. Baggrunden for udbredelsen af begrebet CT præsenteres og diskuteres i relation til beslægtede uddannelsesmæssige bevægelser.Der gives eksempler på udbredelse af CT i erhverv og videnskab og på de nye, effektive og grænseoverskridende muligheder som computationelle metoder og teknikker giver.Kernen i rapporten er dels en status for CT i uddannelse såvel internationalt som nationalt, herunder en beskrivelse af forskningsaktiviteter og de mange åbne spørgsmål, der mangler gode svar på, dels en beskrivelse af potentialet for CT. Især fremhæves den vigtige tostrengede strategi med informatik som en fundamental og selvstændig disciplin (som fag) og informatik/CT som en tværgående disciplin integreret i alle andre discipliner (i fag). Specielt er der fokus på muligheder og udfordringer i det danske uddannelsessystem.Myndiggørelse af børn og unge ift. den computationelle revolution fordrer, at uddannelsessystemet gradvist, men til fulde, omfavner denne faglighed. Det er en meget stor opgave; til gengæld er potentialet enormt.

UR - https://www.dropbox.com/s/imha8gmxxq9zm9e/2018-12-18%20--%20Computational%20Thinking%20--%20hvorfor%2C%20hvad%20og%20hvordan%3F.pdf?.pdf%3Fdl=0

M3 - Rapport

BT - Computational Thinking — hvorfor, hvad og hvordan?

CY - Aarhus

ER -