Civilisering og distinktioner: med Norbert Elias i børnehave og skole

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Dokumenter

Med afsæt i Norbert Elias' begreb om civilisering vil vi i denne artikel diskutere opdragelsesidealer og -praksis i skoler og daginstitutioner. Elias’s civiliseringsbegreb sætter fokus på sammenhængen mellem idealer og distinktioner ved at vise, hvordan normer for det civiliserede også rummer en konstruktion af og afstandtagen til det, der ikke vurderes civiliseret. Denne opmærksomhed er relevant ift. at udforske børneinstitutioners opdragelsesprojekter. Der lægges mange kræfter i at lære børn at kontrollere sig selv og omgås andre mennesker på, hvad der aktuelt opfattes ordentlige måder, men dette projekt fortæller samtidig børn om sociale og moralske distinktioner og hierarkier i de konkrete sociale sammenhænge såvel som i samfundet mere generelt.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer1
TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
Nummer24
Sider (fra-til)6-14
Antal sider11
ISSN2446-0273
StatusUdgivet - feb. 2017

    Forskningsområder

  • Dagtilbud, Grundskole

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Projekter

Download-statistik

Ingen data tilgængelig

ID: 104734747