Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Børns konstruktion af (bi)literacy: Tegn på sprog 1

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskning

Dokumenter

  • Helle Laursen
  • Line Møller Daugaard, VIA UC, Danmark
  • Winnie Østergaard, UCN, Danmark
  • Uffe Ladegaard, UCL, Danmark
  • Institut for Didaktik
  • Forskningsprogram for Fagdidaktik

I dette og et efterfølgende paper præsenteres programmet Tegn på sprog - tosprogede børn lærer at læse og skrive og de foreløbige resultater heraf. I dette paper sættes fokus på børns fortolkning og brug af skrift.

Programmet er et seksårigt forsknings- og udviklingsprogram, der finder sted i fem forskellige flersprogede klasserum. Det sigter mod at få indblik i, hvordan børn anvender, udforsker og fortolker skrift i samspil med andre repræsentationsformer, og i de (bi)literacypraksisser, der foregår i skolen. I programmet, der rummer aktionsforskning, indgår også intervention i klasse-rumspraksis og analyser heraf.

Programmet er baseret på et socialsemiotisk teorigrundlag, der indebærer, at tilegnelse af skriftsystemer ses som en proces, hvorigennem børn skaber betydning ud fra den information, der er tilgængelig for dem i de sociale fællesskaber, de indgår i (Kress 1997, 2000, Kenner 2004). For børn, der vokser op i flersprogede omgivelser, vil mødet med skriftsprog omfatte møder med skrift på flere sprog.

Dataindsamlingen omfatter i 2008/2009 klasserumsobservationer i de fem 0. klasser, videoop-tagelser af undervisningen, elevprodukter, kvasi-eksperimentelle aktiviteter og interviews med børnene.

I dette paper præsenteres programmet, og de indsamlede data analyseres med særligt henblik på at identificere børnenes konstruktion af (bi)literacy og deres fortolkninger af, hvad der konsti-tuerer, og hvad der tæller som literacy

OriginalsprogDansk
Udgivelsesår2009
Antal sider1
StatusUdgivet - 2009
BegivenhedDen 9. konference om Nordens sprog som andetsprog - København, Danmark
Varighed: 11 jun. 200913 jun. 2009

Konference

KonferenceDen 9. konference om Nordens sprog som andetsprog
LandDanmark
ByKøbenhavn
Periode11/06/200913/06/2009

Bibliografisk note

Der er ikke noget ISBN - nummer, da abstracts blev offentliggjort elektronisk. Der er derfor heller ikke nogen værtspublikationsredaktør.

    Forskningsområder

  • Literacy, biliteracy, aktionsforskning, socialsemiotik

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Projekter

Download-statistik

Ingen data tilgængelig

ID: 198844