Børnehavens formål: et kritisk blik

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

Gennem historien har børnehaven haft et dobbelt fokus, dels i forældrenes sted at varetage en pasnings- og omsorgsfunktion og dels via et pædagogisk indhold at være uddannelsesorienteret. Børnehaven har i sin 200-årige historie indskrevet sig i humanismen, oplysningstiden og det senmoderne samfunds idealer og har brugt store ord om at ville barnet det bedste. Spørgsmålet er om børnehavens formål gennem tiderne har været og fortsat overvejende er domineret af tilpasning til det eksisterende samfundsformer. Kan børnehaven i overensstemmelse med Barnehagelovens ord ”barnehagen skal fremme demokrati”, forstås som en demokratisk mødeplads, der bidrager til dannelsen af en aktivt handlende og samfundsforandrende borger? Og betyder det, at børnehaven må udvikle en kritisk børnehavepædagogik med henblik på opdragelse af en kritisk samfundsborger?
OriginalsprogDansk
TitelBarnehagens grundsteiner : formålet med barnehagen
RedaktørerVibeke Glaser, Kari Hoås Moen, Sissel Mørreaunet, Frode Søbstad
Antal sider15
UdgivelsesstedOslo
ForlagUniversitetsforlaget, Oslo
Udgivelsesår1 apr. 2018
Udgave2
Sider34-48
Kapitel2
ISBN (trykt)9788215028842
StatusUdgivet - 1 apr. 2018

    Forskningsområder

  • Formål, Dannelse, Demokrati, Kritisk børnehavepædagogik, Dagtilbud, Dannelse/demokrati/værdier, Early childhood

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 127232514