Børn sociale deltagelse og fællesskaber

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

Standard

Børn sociale deltagelse og fællesskaber. / Kousholt, Dorte; Testmann, Lærke.

Grundfaglig viden om pædagogiske miljøer og aktiviteter. red. / Trine Holst Mortensen. København : Akademisk Forlag, 2017. s. 57-78.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

Harvard

Kousholt, D & Testmann, L 2017, Børn sociale deltagelse og fællesskaber. i TH Mortensen (red.), Grundfaglig viden om pædagogiske miljøer og aktiviteter. Akademisk Forlag, København, s. 57-78.

APA

Kousholt, D., & Testmann, L. (2017). Børn sociale deltagelse og fællesskaber. I T. H. Mortensen (red.), Grundfaglig viden om pædagogiske miljøer og aktiviteter (s. 57-78). Akademisk Forlag.

CBE

Kousholt D, Testmann L. 2017. Børn sociale deltagelse og fællesskaber. Mortensen TH, red. I Grundfaglig viden om pædagogiske miljøer og aktiviteter. København: Akademisk Forlag. s. 57-78.

MLA

Kousholt, Dorte og Lærke Testmann "Børn sociale deltagelse og fællesskaber". Mortensen, Trine Holst (redaktører). Grundfaglig viden om pædagogiske miljøer og aktiviteter. Kapitel 3, København: Akademisk Forlag. 2017, 57-78.

Vancouver

Kousholt D, Testmann L. Børn sociale deltagelse og fællesskaber. I Mortensen TH, red., Grundfaglig viden om pædagogiske miljøer og aktiviteter. København: Akademisk Forlag. 2017. s. 57-78

Author

Kousholt, Dorte ; Testmann, Lærke. / Børn sociale deltagelse og fællesskaber. Grundfaglig viden om pædagogiske miljøer og aktiviteter. red. / Trine Holst Mortensen. København : Akademisk Forlag, 2017. s. 57-78

Bibtex

@inbook{51f851bbb95441e3a177b80bc2ec91dd,
title = "B{\o}rn sociale deltagelse og f{\ae}llesskaber",
abstract = "En stor del af p{\ae}dagogers arbejde handler om at tilrettel{\ae}gge, underst{\o}tte og udvikle f{\ae}llesskaber for b{\o}rn. I b{\aa}de daginstitutioner, skoler og specialtilbud har b{\o}rn en hverdag sammen med andre b{\o}rn, og det p{\ae}dagogiske arbejde virker derfor sammen med b{\o}rnenes samspil med hinanden. Det vil sige, at n{\aa}r p{\ae}dagoger planl{\ae}gger en praksis, der vil noget med b{\o}rn, m{\aa} de unders{\o}ge og inddrage b{\o}rnenes egne projekter som en del af det arbejde – og det indeb{\ae}rer kontinuerligt at justere og gent{\ae}nke planer, fordi b{\o}rnene har gang i noget med hinanden, som f{\aa}r betydning for p{\ae}dagogernes planer. Derfor har p{\ae}dagoger brug for at kunne orientere sig i og skabe viden om b{\o}rnenes perspektiver (hvordan hverdagen ser ud fra b{\o}rnenes vinkel) og om b{\o}rnenes sociale samspil med hinanden. Det indeb{\ae}rer ogs{\aa} en opm{\ae}rksomhed p{\aa}, hvordan de m{\aa}der, b{\o}rnenes hverdag er organiseret p{\aa}, f{\aa}r betydning for b{\o}rns muligheder og m{\aa}der at v{\ae}re sammen p{\aa}. Ved at {\ae}ndre praksis kan p{\ae}dagoger forandre betingelser og {\aa}bne nye muligheder for b{\o}rnenes m{\aa}der at tage del i f{\ae}llesskaber p{\aa}.",
keywords = "B{\o}rnef{\ae}llesskaber, Skole, Dagtilbud, P{\ae}dagogisk praksis, P{\ae}dagoger og l{\ae}rere, Social deltagelse, P{\ae}dagogprofession, L{\ae}rerprofession, F{\ae}llesskab, Socialp{\ae}dagogik, Grundskole",
author = "Dorte Kousholt and L{\ae}rke Testmann",
year = "2017",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-636-0421-5",
pages = "57--78",
editor = "Mortensen, {Trine Holst}",
booktitle = "Grundfaglig viden om p{\ae}dagogiske milj{\o}er og aktiviteter",
publisher = "Akademisk Forlag",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Børn sociale deltagelse og fællesskaber

AU - Kousholt, Dorte

AU - Testmann, Lærke

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - En stor del af pædagogers arbejde handler om at tilrettelægge, understøtte og udvikle fællesskaber for børn. I både daginstitutioner, skoler og specialtilbud har børn en hverdag sammen med andre børn, og det pædagogiske arbejde virker derfor sammen med børnenes samspil med hinanden. Det vil sige, at når pædagoger planlægger en praksis, der vil noget med børn, må de undersøge og inddrage børnenes egne projekter som en del af det arbejde – og det indebærer kontinuerligt at justere og gentænke planer, fordi børnene har gang i noget med hinanden, som får betydning for pædagogernes planer. Derfor har pædagoger brug for at kunne orientere sig i og skabe viden om børnenes perspektiver (hvordan hverdagen ser ud fra børnenes vinkel) og om børnenes sociale samspil med hinanden. Det indebærer også en opmærksomhed på, hvordan de måder, børnenes hverdag er organiseret på, får betydning for børns muligheder og måder at være sammen på. Ved at ændre praksis kan pædagoger forandre betingelser og åbne nye muligheder for børnenes måder at tage del i fællesskaber på.

AB - En stor del af pædagogers arbejde handler om at tilrettelægge, understøtte og udvikle fællesskaber for børn. I både daginstitutioner, skoler og specialtilbud har børn en hverdag sammen med andre børn, og det pædagogiske arbejde virker derfor sammen med børnenes samspil med hinanden. Det vil sige, at når pædagoger planlægger en praksis, der vil noget med børn, må de undersøge og inddrage børnenes egne projekter som en del af det arbejde – og det indebærer kontinuerligt at justere og gentænke planer, fordi børnene har gang i noget med hinanden, som får betydning for pædagogernes planer. Derfor har pædagoger brug for at kunne orientere sig i og skabe viden om børnenes perspektiver (hvordan hverdagen ser ud fra børnenes vinkel) og om børnenes sociale samspil med hinanden. Det indebærer også en opmærksomhed på, hvordan de måder, børnenes hverdag er organiseret på, får betydning for børns muligheder og måder at være sammen på. Ved at ændre praksis kan pædagoger forandre betingelser og åbne nye muligheder for børnenes måder at tage del i fællesskaber på.

KW - Børnefællesskaber

KW - Skole

KW - Dagtilbud

KW - Pædagogisk praksis

KW - Pædagoger og lærere

KW - Social deltagelse

KW - Pædagogprofession

KW - Lærerprofession

KW - Fællesskab

KW - Socialpædagogik

KW - Grundskole

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-636-0421-5

SP - 57

EP - 78

BT - Grundfaglig viden om pædagogiske miljøer og aktiviteter

A2 - Mortensen, Trine Holst

PB - Akademisk Forlag

CY - København

ER -