DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Blik på undervisning

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Standard

Blik på undervisning. / Bundsgaard, Jeppe; Hansen, Thomas Illum.

Skoleudvikling med IT: forskning i tre demonstrationsskoleforsøg I. red. / Jeppe Bundsgaard; Marianne Georgsen; Stefan Graf; Thomas Illum Hansen; Charlotte Krog Skott. Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2018. s. 106-142 (Didaktiske studier, Bind 3).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Harvard

Bundsgaard, J & Hansen, TI 2018, Blik på undervisning. i J Bundsgaard, M Georgsen, S Graf, TI Hansen & CK Skott (red), Skoleudvikling med IT: forskning i tre demonstrationsskoleforsøg I. Aarhus Universitetsforlag, Aarhus, Didaktiske studier, bind 3, s. 106-142.

APA

Bundsgaard, J., & Hansen, T. I. (2018). Blik på undervisning. I J. Bundsgaard, M. Georgsen, S. Graf, T. I. Hansen, & C. K. Skott (red.), Skoleudvikling med IT: forskning i tre demonstrationsskoleforsøg I (s. 106-142). Aarhus Universitetsforlag. Didaktiske studier Bind 3

CBE

Bundsgaard J, Hansen TI. 2018. Blik på undervisning. Bundsgaard J, Georgsen M, Graf S, Hansen TI, Skott CK, red. I Skoleudvikling med IT: forskning i tre demonstrationsskoleforsøg I. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. s. 106-142. (Didaktiske studier, Bind 3).

MLA

Bundsgaard, Jeppe og Thomas Illum Hansen "Blik på undervisning"., Bundsgaard, Jeppe, Georgsen, Marianne Graf, Stefan Hansen, Thomas Illum Skott, Charlotte Krog (red.). Skoleudvikling med IT: forskning i tre demonstrationsskoleforsøg I. Kapitel 5, Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. (Didaktiske studier, Bind 3). 2018, 106-142.

Vancouver

Bundsgaard J, Hansen TI. Blik på undervisning. I Bundsgaard J, Georgsen M, Graf S, Hansen TI, Skott CK, red., Skoleudvikling med IT: forskning i tre demonstrationsskoleforsøg I. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. 2018. s. 106-142. (Didaktiske studier, Bind 3).

Author

Bundsgaard, Jeppe ; Hansen, Thomas Illum. / Blik på undervisning. Skoleudvikling med IT: forskning i tre demonstrationsskoleforsøg I. red. / Jeppe Bundsgaard ; Marianne Georgsen ; Stefan Graf ; Thomas Illum Hansen ; Charlotte Krog Skott. Aarhus : Aarhus Universitetsforlag, 2018. s. 106-142 (Didaktiske studier, Bind 3).

Bibtex

@inbook{6f6f94e6a3ed45168df83f33c7cf2ab8,
title = "Blik p{\aa} undervisning",
abstract = "Der er mange forestillinger om, hvad der foreg{\aa}r i danske folkeskoler, og hvordan undervisningen er tilrettelagt. Men vi har hidtil haft begr{\ae}nset empirisk viden om, hvad der faktisk var tilf{\ae}ldet. Derfor satte vi os for at svare p{\aa} sp{\o}rgsm{\aa}let om, hvad der kendetegner undervisning og elevaktiviteter p{\aa} baggrund af systematiske observationer p{\aa} de skoler, der deltog i demonstrationsskoleprojekterne. Studiet er et observationsstudie p{\aa} de 14 skoler, hvor undervisningen i op til 16 klasser blev observeret over en hel dag. Observationerne blev kategoriseret s{\aa}ledes, at den dominerende aktivitetsform og opgavetype blev identificeret for hver undervisningssession. Resultaterne peger p{\aa}, at undervisningen s{\ae}rligt i dansk og matematik i meget h{\o}j grad er tilrettelagt som individuelt arbejde, typisk med tr{\ae}ningsopgaver, mens naturfag og kulturfag har en h{\o}jere grad af gruppearbejde og et st{\o}rre omfang af konstruerede problemopgaver og virkelighedsn{\ae}re opgaver.Kapitlet pr{\ae}senterer b{\aa}de resultaterne af unders{\o}gelsen og den udvikling af metoder og redskaber til observation og kategorisering af m{\o}nstre i undervisningen, der g{\o}r det muligt at indsamle og bearbejde empiri om undervisningsm{\o}nstre kvantitativt som del af en effektm{\aa}ling.",
keywords = "Komepetenceudvikling, It-didaktik, Folkeskole, Grundskole, Undervisning, Komepetenceudvikling, It-didaktik, Folkeskole, Grundskole",
author = "Jeppe Bundsgaard and Hansen, {Thomas Illum}",
year = "2018",
language = "Dansk",
isbn = "978 87 7184 412 2",
series = "Didaktiske studier",
publisher = "Aarhus Universitetsforlag",
pages = "106--142",
editor = "Jeppe Bundsgaard and Marianne Georgsen and Stefan Graf and Hansen, {Thomas Illum} and Skott, {Charlotte Krog}",
booktitle = "Skoleudvikling med IT",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Blik på undervisning

AU - Bundsgaard, Jeppe

AU - Hansen, Thomas Illum

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Der er mange forestillinger om, hvad der foregår i danske folkeskoler, og hvordan undervisningen er tilrettelagt. Men vi har hidtil haft begrænset empirisk viden om, hvad der faktisk var tilfældet. Derfor satte vi os for at svare på spørgsmålet om, hvad der kendetegner undervisning og elevaktiviteter på baggrund af systematiske observationer på de skoler, der deltog i demonstrationsskoleprojekterne. Studiet er et observationsstudie på de 14 skoler, hvor undervisningen i op til 16 klasser blev observeret over en hel dag. Observationerne blev kategoriseret således, at den dominerende aktivitetsform og opgavetype blev identificeret for hver undervisningssession. Resultaterne peger på, at undervisningen særligt i dansk og matematik i meget høj grad er tilrettelagt som individuelt arbejde, typisk med træningsopgaver, mens naturfag og kulturfag har en højere grad af gruppearbejde og et større omfang af konstruerede problemopgaver og virkelighedsnære opgaver.Kapitlet præsenterer både resultaterne af undersøgelsen og den udvikling af metoder og redskaber til observation og kategorisering af mønstre i undervisningen, der gør det muligt at indsamle og bearbejde empiri om undervisningsmønstre kvantitativt som del af en effektmåling.

AB - Der er mange forestillinger om, hvad der foregår i danske folkeskoler, og hvordan undervisningen er tilrettelagt. Men vi har hidtil haft begrænset empirisk viden om, hvad der faktisk var tilfældet. Derfor satte vi os for at svare på spørgsmålet om, hvad der kendetegner undervisning og elevaktiviteter på baggrund af systematiske observationer på de skoler, der deltog i demonstrationsskoleprojekterne. Studiet er et observationsstudie på de 14 skoler, hvor undervisningen i op til 16 klasser blev observeret over en hel dag. Observationerne blev kategoriseret således, at den dominerende aktivitetsform og opgavetype blev identificeret for hver undervisningssession. Resultaterne peger på, at undervisningen særligt i dansk og matematik i meget høj grad er tilrettelagt som individuelt arbejde, typisk med træningsopgaver, mens naturfag og kulturfag har en højere grad af gruppearbejde og et større omfang af konstruerede problemopgaver og virkelighedsnære opgaver.Kapitlet præsenterer både resultaterne af undersøgelsen og den udvikling af metoder og redskaber til observation og kategorisering af mønstre i undervisningen, der gør det muligt at indsamle og bearbejde empiri om undervisningsmønstre kvantitativt som del af en effektmåling.

KW - Komepetenceudvikling

KW - It-didaktik

KW - Folkeskole

KW - Grundskole

KW - Undervisning

KW - Komepetenceudvikling

KW - It-didaktik

KW - Folkeskole

KW - Grundskole

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978 87 7184 412 2

T3 - Didaktiske studier

SP - 106

EP - 142

BT - Skoleudvikling med IT

A2 - Bundsgaard, Jeppe

A2 - Georgsen, Marianne

A2 - Graf, Stefan

A2 - Hansen, Thomas Illum

A2 - Skott, Charlotte Krog

PB - Aarhus Universitetsforlag

CY - Aarhus

ER -