Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

(Bi)literacy i det flersprogede klasserum: Tegn på sprog 2

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskning

Dokumenter

  • Helle Laursen
  • Ulla Lundqvist, UCC, Danmark
  • Birgit Orluf, UCL, Danmark
  • Institut for Didaktik
  • Forskningsprogram for Fagdidaktik

I dette og et foregående paper præsenteres programmet Tegn på sprog - tosprogede børn lærer at læse og skrive og de foreløbige resultater heraf. I dette paper sættes særligt fokus på (bi)literacypraksisser i klasserummet og på børns brug af literacy, som det kommer til udtryk gennem deres interaktion med skrift i deres omgivelser.

Programmet er et seksårigt forsknings- og udviklingsprogram, der finder sted i fem forskellige flersprogede klasserum. Det sigter mod at få indblik i, hvordan børn anvender, udforsker og fortolker skrift i samspil med andre repræsentationsformer, og i de (bi)literacypraksisser, der foregår i skolen. I programmet, der rummer aktionsforskning, indgår også intervention i klasse-rumspraksis og analyser heraf.

Programmet er baseret på et socialsemiotisk teorigrundlag, der indebærer, at tilegnelse af skriftsystemer ses som en proces, hvorigennem børn skaber betydning ud fra den information, der er tilgængelig for dem i de sociale fællesskaber, de indgår i (Kress 1997, 2000, Kenner 2004). For børn, der vokser op i flersprogede omgivelser, vil mødet med skriftsprog omfatte møder med skrift på flere sprog.

Dataindsamlingen omfatter i 2008/2009 klasserumsobservationer i de fem 0. klasser, videoop-tagelser af undervisningen, elevprodukter, kvasi-eksperimentelle aktiviteter og interviews med børnene.

I dette paper analyseres de indsamlede data med særligt henblik på at identificere (bi)literacybegivenheder i klasserummet og børnenes interaktion med skrift inden for de ram-mer, der skabes i klasserummet. Derudover diskuteres forståelsen af literacy og literacyunder-visning i lyset af den sproglige diversitet, man finder i mange klasserum.

OriginalsprogDansk
Udgivelsesår2009
Antal sider12
StatusUdgivet - 2009
BegivenhedDen 9. konference om Nordens sprog som andetsprog - København, Danmark
Varighed: 11 jun. 200911 jun. 2009

Konference

KonferenceDen 9. konference om Nordens sprog som andetsprog
LandDanmark
ByKøbenhavn
Periode11/06/200911/06/2009

Bibliografisk note

Sider: 1-12

    Forskningsområder

  • Literacy, biliteracy, aktionsforskning, socialsemiotik

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Projekter

Download-statistik

Ingen data tilgængelig

ID: 198845