Betydning af individuelle faktorer for frafaldsrisiko: en analyse af spørgeskemaer og studieadministrative data

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Standard

Betydning af individuelle faktorer for frafaldsrisiko : en analyse af spørgeskemaer og studieadministrative data. / Smith, Emil; Reimer, David; Kjeldsen, Christian C. .

I: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, Bind 16, Nr. 28, 04.2020, s. 164-181.

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Bibtex

@article{a45762b550ac47b69b5f8435ebbfab47,
title = "Betydning af individuelle faktorer for frafaldsrisiko: en analyse af sp{\o}rgeskemaer og studieadministrative data",
abstract = "At falde fra et universitetsstudium sker i en proces mellem individuelle egenskaber og m{\o}det med uddannelsesinstitutionen. Tidligere forskning har peget p{\aa} betydningen af at komme fra ikke-uddannelsesvante hjem. Dette studie unders{\o}ger, i et frafaldsperspektiv, hvad for{\ae}ldres uddannelsesbaggrund samt adgangsgivende karaktergennemsnit betyder for m{\o}det med det faglige niveau og studiemilj{\o}et – og yderligere betydningen af individuelle baggrundskarakteristika for frafaldsrisikoen generelt. P{\aa} baggrund af en kombination af sp{\o}rgeskemadata fra 420 frafaldne studerende samt studieadministrativt data fra 10.226 studerende, begge dele fra fakultetet Arts p{\aa} Aarhus Universitet, finder vi, at der blandt frafaldne studerende er et lavere adgangsgivende karaktergennemsnit forbundet med mere negative oplevelser af det faglige niveau samt, at studerende med for{\ae}ldre uden l{\ae}ngere videreg{\aa}ende uddannelser oplever at f{\aa} mindre st{\o}tte og feedback fra undervisere. Derudover finder vi, at alder, adgangsgivende karaktergennemsnit, typen af ungdomsuddannelse og antal sabbat{\aa}r har relativ stor forklaringskraft for frafaldsrisiko. ",
author = "Emil Smith and David Reimer and Kjeldsen, {Christian C.}",
year = "2020",
month = apr,
language = "Dansk",
volume = "16",
pages = "164--181",
journal = "Dansk Universitetsp{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "1901-5089",
publisher = "CAST - Center for Anvendt Sundhedstjenesteforskning og Teknologivurdering, SDU",
number = "28",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Betydning af individuelle faktorer for frafaldsrisiko

T2 - en analyse af spørgeskemaer og studieadministrative data

AU - Smith, Emil

AU - Reimer, David

AU - Kjeldsen, Christian C.

PY - 2020/4

Y1 - 2020/4

N2 - At falde fra et universitetsstudium sker i en proces mellem individuelle egenskaber og mødet med uddannelsesinstitutionen. Tidligere forskning har peget på betydningen af at komme fra ikke-uddannelsesvante hjem. Dette studie undersøger, i et frafaldsperspektiv, hvad forældres uddannelsesbaggrund samt adgangsgivende karaktergennemsnit betyder for mødet med det faglige niveau og studiemiljøet – og yderligere betydningen af individuelle baggrundskarakteristika for frafaldsrisikoen generelt. På baggrund af en kombination af spørgeskemadata fra 420 frafaldne studerende samt studieadministrativt data fra 10.226 studerende, begge dele fra fakultetet Arts på Aarhus Universitet, finder vi, at der blandt frafaldne studerende er et lavere adgangsgivende karaktergennemsnit forbundet med mere negative oplevelser af det faglige niveau samt, at studerende med forældre uden længere videregående uddannelser oplever at få mindre støtte og feedback fra undervisere. Derudover finder vi, at alder, adgangsgivende karaktergennemsnit, typen af ungdomsuddannelse og antal sabbatår har relativ stor forklaringskraft for frafaldsrisiko.

AB - At falde fra et universitetsstudium sker i en proces mellem individuelle egenskaber og mødet med uddannelsesinstitutionen. Tidligere forskning har peget på betydningen af at komme fra ikke-uddannelsesvante hjem. Dette studie undersøger, i et frafaldsperspektiv, hvad forældres uddannelsesbaggrund samt adgangsgivende karaktergennemsnit betyder for mødet med det faglige niveau og studiemiljøet – og yderligere betydningen af individuelle baggrundskarakteristika for frafaldsrisikoen generelt. På baggrund af en kombination af spørgeskemadata fra 420 frafaldne studerende samt studieadministrativt data fra 10.226 studerende, begge dele fra fakultetet Arts på Aarhus Universitet, finder vi, at der blandt frafaldne studerende er et lavere adgangsgivende karaktergennemsnit forbundet med mere negative oplevelser af det faglige niveau samt, at studerende med forældre uden længere videregående uddannelser oplever at få mindre støtte og feedback fra undervisere. Derudover finder vi, at alder, adgangsgivende karaktergennemsnit, typen af ungdomsuddannelse og antal sabbatår har relativ stor forklaringskraft for frafaldsrisiko.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 16

SP - 164

EP - 181

JO - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

SN - 1901-5089

IS - 28

ER -