Institut for Statskundskab

Beskæftigelse: Hvad har betydning for, om eleverne efterfølgende opnår beskæftigelse?

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

En central målsætning for erhvervsskolerne er, at eleverne kommer i beskæftigelse, når de er færdige med uddannelsen. Beskæftigelse er imidlertid også en vanskelig målsætning, fordi den ligeledes er påvirket af forhold uden for skolens indflydelse. Kapitlet viser, at sandsynligheden for at komme i beskæftigelse er stærkt påvirket af elevernes baggrund, hvor især folkeskolekarakterer og den sociale baggrund spiller ind. På skoleniveauet har ledelsesstrategien ikke en signifikant betydning, men det har lærernes aldersprofil til gengæld. Således falder beskæftigelseseffekten med lærernes gennemsnitsalder.
OriginalsprogDansk
TitelStyring, ledelse og resultater på ungdomsuddannelserne
RedaktørerLotte Bøgh Andersen, Peter Bogetoft, Jørgen Grønnegaard Christensen, Torben Tranæs
Antal sider8
UdgivelsesstedOdense
ForlagSyddansk Universitetsforlag
Udgivelsesår2014
Sider198-205
Kapitel10
ISBN (trykt)978‑87‑7674‑839‑5
StatusUdgivet - 2014

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 82197575