Bekymringssamtalen: da skolen blev facilitator af forældresamarbejde om elevens selvinklusion

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

I artiklen analyserer vi en samtale om en 7. klasses folkeskoleelev, som har højt fravær. Vi viser, at det er blevet et ideal, at man samler mange professionelle med forskellige fagligheder for at afsøge problemerne og derigennem skabe nye løsningsmuligheder. I den samtale, vi analyserer, opstår en fælles forståelse, som går på, at problemet er elevens manglende selvtillid, dynamikkerne i familien og moderens tendens til depression. Den tværprofessionelle og problemafsøgende samtaleform kommer på den måde til at rette sig mod at se problemer med inklusion som et spørgsmål om at få elev og forældre til at tage ansvar for elevens selvinklusion. Vi rejser med artiklen spørgsmålet om, hvorvidt dette er særligt for denne samtale, eller den er eksempel på en mere generel tendens: En tendens til at problemer ses fra mange faglige vinkler, der alle har det til fælles, at løsningen placeres i familien, idet elevens selvforhold ses som forudsætning for elevens inklusion i folkeskolen.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer5
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Vol/bind63
Nummer4
Sider (fra-til)43-52
Antal sider10
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - 1 dec. 2015

    Forskningsområder

  • Integration, Skole-hjem-samarbejde, Forældre/Forældresamarbejde, Grundskole, Inklusion

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Aktiviteter

Projekter

ID: 93569416