Bekymringsdistribution: bekymringssamtalen som velfærdsteknologi

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

En ”bekymring” er kendetegnet ved at være diffus og dermed ikke et professionelt specificeret problem. Den er også kendetegnet ved at handle om fremtiden, samt ved at række ud over den faglige og organisatoriske sammenhæng, den formuleres i. I kapitlet analyseres en ”bekymringssamtale”. Det er en velfærdsteknologi, der anvendes af danske skoler og relaterede velfærdsinstitutioner. Elev, forældre og forskellige fagfolk inviteres til en bekymringssamtale (betegnes også bl.a. tværprofessionelle møder), hvis en lærer eller en anden professionel er bekymret for elevens trivsel, læring eller risikoadfærd. Vi foreslår med afsæt i analysen, at bekymringssamtalen bedst kan beskrives som en omadresseringsteknologi, hvor målet med samtalen er at placere ansvaret for bekymringen uden for skolen Argumentet er, at samtalen i højere grad virker til distribuere bekymringen, end den løser elevens problem med dårlig trivsel.
OriginalsprogDansk
TitelNår teknologier holder mere end de lover : kritiske perspektiver på ledelse af velfærd
RedaktørerAnders La Cour , Holger Højlund, Susanne Boch Waldorff
UdgivelsesstedFrederiksberg
ForlagNyt fra Samfundsvidenskaberne
Udgivelsesår2017
Sider265-292
Kapitel11
ISBN (trykt)9788776831301
StatusUdgivet - 2017

    Forskningsområder

  • Velfærdsstaten, Trivsel, Grundskole, Skole-hjem-samarbejde

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Aktiviteter

Projekter

ID: 111456586