Bagom kan-kan ikke: et socialsemiotisk perspektiv på flersprogede børns skriftsprogstilegnelse

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Bagom kan-kan ikke: Et socialsemiotisk perspektiv på flersprogede børns skriftsprogstilegnelse
’Den tosprogede elev’ tager i den uddannelsespolitiske og mediemæssige omtale ofte form af en myte i Barthes’ forstand. I tråd med mytens funktion ses begrebet ’den tosprogede elev’ her tømt for dets leksikalske betydning, som kan relateres til individer med to eller (eller flere) sprog. I stedet er begrebet reduceret til en skabelon, der samtidig fyldes med bestemte kendetegn, der i en nordisk kontekst forbindes med bredere oftest negativt indlejrede forestillinger om literacy crises, ikke-vestlig indvandring, forringelse af bruttonationalproduktet etc.
I mit foredrag anlægger jeg et socialsemiotisk perspektiv på flersprogede børns sprog- og skriftsprogstilegnelse og sætter fokus på, hvordan et socialt, semiotisk og subjektivt perspektiv på sprog og skrift kan bidrage til at løfte den grundlæggende forståelse af børns skriftsprogstilegnelse ud af en diskvalificerende ’kan-kan ikke’ diskurs gennem en empirisk interesse for de komplekse semiotiske fortolknings- og interaktionsprocesser, der indgår i børnenes sprog- og skriftsprogstilegnelse, og som kan involvere flere sprog og flere skriftsystemer.
Foredraget tager udgangspunkt i iagttagelser fra Tegn på sprog, der er et kollaborativt længdestudie (2008-2016) af literacy og sproglig diversitet i fem forskellige klasserum i Danmark. Projektet er båret af to sammenhængende erkendeinteresser. Dels er det båret af en empirisk nysgerrighed over for, hvordan den sproglige diversitet faktisk tager sig ud i skolen i dag, og hvordan denne sproglige diversitet sætter sig spor i skriftsprogstilegnelsen, der fra et socialsemiotisk perspektiv forstås som social betydningsdannelse. Dels er projektet drevet af en didaktisk interesse for at få en øget indsigt i samspillet mellem børns betydningsdannelsesprocesser omkring sprog og skrift og de pædagogiske processer i klasserummet samt af en kritisk ambition om at afsøge pædagogiske muligheder for social transformation.
OriginalsprogDansk
Udgivelsesårjun. 2015
Antal sider1
StatusUdgivet - jun. 2015
Begivenhed12. nordiske forskningskonferansen om nordiske språk som andre- og fremmedspråk - Høgskolen i Hedmark og Multiling, Universitetet i Oslo, Oslo, Norge
Varighed: 11 jun. 201513 jun. 2015

Konference

Konference12. nordiske forskningskonferansen om nordiske språk som andre- og fremmedspråk
LokationHøgskolen i Hedmark og Multiling, Universitetet i Oslo
LandNorge
ByOslo
Periode11/06/201513/06/2015

Bibliografisk note

Findes side 6 i Sammendragshefte

    Forskningsområder

  • Sprog , Dansk/læse/skrive, Dansk som 2. sprog

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

Aktiviteter

Projekter

ID: 93494355