Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Bæredygtig pædagogik og fælles læring som community resiliens

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Standard

Bæredygtig pædagogik og fælles læring som community resiliens. / Berliner, Peter.

I: Kognition & Paedagogik, Bind 22, Nr. 86, 2012, s. 64-73.

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Harvard

Berliner, P 2012, 'Bæredygtig pædagogik og fælles læring som community resiliens', Kognition & Paedagogik, bind 22, nr. 86, s. 64-73.

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Berliner, Peter. / Bæredygtig pædagogik og fælles læring som community resiliens. I: Kognition & Paedagogik. 2012 ; Bind 22, Nr. 86. s. 64-73.

Bibtex

@article{a1f6e81e218f459e9b6db9f0e56973f9,
title = "B{\ae}redygtig p{\ae}dagogik og f{\ae}lles l{\ae}ring som community resiliens",
abstract = "Med afs{\ae}t i l{\ae}ringsprocesser i Fisker- og fangerakademiet i Paamiut i Gr{\o}nland vises det, hvordan man k{\ae}der social ansvarlighed sammen med {\o}kologisk ansvarlighed. P{\aa} denne m{\aa}de knytter l{\ae}ringsprocessen an til community resiliens. Der gives derefter en kort sammenstilling af denne unders{\o}gelses resultater med andre unders{\o}gelser af l{\ae}ring, livskvalitet og resiliens i inuit samfund. Derefter diskuteres dette i forhold til teorier om social {\o}kologi og undervisning i b{\ae}redygtig udvikling. Metoden er en form for dokument-collage, hvor der bruges b{\aa}de interviews og dokumenter til at belyse den b{\ae}redygtige p{\ae}dagogik i b{\aa}de dens konkrete og dens globale sammenh{\ae}ng.",
keywords = "Inuit, b{\ae}redygtig p{\ae}dagogik, l{\ae}ring i praksis, naturp{\ae}dagogik, community resiliens, Resiliens, L{\ae}ring , Milj{\o}- og klimap{\ae}dagogik, Resiliens, L{\ae}ring , Milj{\o}- og klimap{\ae}dagogik",
author = "Peter Berliner",
year = "2012",
language = "Dansk",
volume = "22",
pages = "64--73",
journal = "Kognition & P{\ae}dagogik",
issn = "0906-6225",
publisher = "Dansk Psykologisk Forlag",
number = "86",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Bæredygtig pædagogik og fælles læring som community resiliens

AU - Berliner, Peter

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - Med afsæt i læringsprocesser i Fisker- og fangerakademiet i Paamiut i Grønland vises det, hvordan man kæder social ansvarlighed sammen med økologisk ansvarlighed. På denne måde knytter læringsprocessen an til community resiliens. Der gives derefter en kort sammenstilling af denne undersøgelses resultater med andre undersøgelser af læring, livskvalitet og resiliens i inuit samfund. Derefter diskuteres dette i forhold til teorier om social økologi og undervisning i bæredygtig udvikling. Metoden er en form for dokument-collage, hvor der bruges både interviews og dokumenter til at belyse den bæredygtige pædagogik i både dens konkrete og dens globale sammenhæng.

AB - Med afsæt i læringsprocesser i Fisker- og fangerakademiet i Paamiut i Grønland vises det, hvordan man kæder social ansvarlighed sammen med økologisk ansvarlighed. På denne måde knytter læringsprocessen an til community resiliens. Der gives derefter en kort sammenstilling af denne undersøgelses resultater med andre undersøgelser af læring, livskvalitet og resiliens i inuit samfund. Derefter diskuteres dette i forhold til teorier om social økologi og undervisning i bæredygtig udvikling. Metoden er en form for dokument-collage, hvor der bruges både interviews og dokumenter til at belyse den bæredygtige pædagogik i både dens konkrete og dens globale sammenhæng.

KW - Inuit

KW - bæredygtig pædagogik

KW - læring i praksis

KW - naturpædagogik

KW - community resiliens

KW - Resiliens

KW - Læring

KW - Miljø- og klimapædagogik

KW - Resiliens

KW - Læring

KW - Miljø- og klimapædagogik

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 22

SP - 64

EP - 73

JO - Kognition & Pædagogik

JF - Kognition & Pædagogik

SN - 0906-6225

IS - 86

ER -