Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Bæredygtig pædagogik og fælles læring som community resiliens

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Med afsæt i læringsprocesser i Fisker- og fangerakademiet i Paamiut i Grønland vises det, hvordan man kæder social ansvarlighed sammen med økologisk ansvarlighed. På denne måde knytter læringsprocessen an til community resiliens. Der gives derefter en kort sammenstilling af denne undersøgelses resultater med andre undersøgelser af læring, livskvalitet og resiliens i inuit samfund. Derefter diskuteres dette i forhold til teorier om social økologi og undervisning i bæredygtig udvikling. Metoden er en form for dokument-collage, hvor der bruges både interviews og dokumenter til at belyse den bæredygtige pædagogik i både dens konkrete og dens globale sammenhæng.
OriginalsprogDansk
TidsskriftKognition & Paedagogik
Vol/bind22
Nummer86
Sider (fra-til)64-73
Antal sider10
ISSN0906-6225
StatusUdgivet - 2012

    Forskningsområder

  • Inuit, bæredygtig pædagogik, læring i praksis, naturpædagogik, community resiliens, Resiliens, Læring , Miljø- og klimapædagogik

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 52067082