Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Bæredygtig kompetenceudvikling I dagtilbud

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Forskning peger på, at kontinuerlig professionel kompetenceudvikling har afgørende betydning for pædagogisk kvalitet i dagtilbud og derigennem for børns udvikling og livsmuligheder. I artiklen undersøges design og tilgange til professionel kompetenceudvikling i litteraturen og i en serie af danske forskningsprojekter med henblik at identificere, hvad der karakteriserer professionel læring i et participatorisk og demokratisk perspektiv som medfører både praksisudvikling og effekter på børns livsmuligheder. Forfatternes til denne artikel diskuterer i den sammenhæng professionel kompetenceudvikling ud fra et bæredygtigheds perspektiv, hvor vedvarende forbedringer på professionel praksis og børnenes udviklingsmuligheder samt økonomisk levedygtighed er centrale aspekter.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPædagogisk Psykologisk Tidsskrift
Vol/bind57
Nummer4
Sider (fra-til)39-58
Antal sider19
ISSN1903-0002
StatusUdgivet - 31 dec. 2020

    Forskningsområder

  • Early Childhood Education, Sustainable professional developmente, Professional learning communities, ECEC, reflection

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 198085463