Professionelle interventioner udforskes ofte indenfor rammerne af den praksis, hvor de udføres og gerne som forskellige former for effektundersøgelser. Dermed forbigås den centrale udfordring for de fleste interventioner, at de netop skal virke andre steder end de udføres, nemlig i menneskers dagligliv. Dette forskningsprojekts stillede i stedet spørgsmålet, hvordan socialpædagogiske indsatser rettet mod udsatte børn og deres familier ser ud fra deres hverdagsliv. Ambitionen har været at udforske, hvordan pædagogiske interventioner indgår som en del af børn og familiers hverdagsliv og virker ind på børn og forældres muligheder for at komme videre med de problemstillinger, de står overfor? I forskningsprojektet har fokus særlig været rettet på forældres muligheder for at drage omsorg for deres børns velbefindende og udvikling som knyttet til, hvad der sker i børnenes hverdagsliv andre steder - hvor andre børn og voksne er vigtige medspillere. Der tages afsæt i en kritik af tendenser i behandlingsarbejde til at fokusere ensidigt på den 'isolerede' familie med relationen med mor og barn som det primære fokus i behandlingsarbejdet.