Børn og unges egne perspektiver på betydningen af deltagelse i fritids- og ungdomspædagogiske institutioner

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

At fritids- og ungdomsklubber har vidtrækkende betydninger for børn og unges oplevelser af trivsel hersker der ingen tvivl om. Vennerne, fællesskabet, legen og aktiviteterne kendetegner nogle af de kerneelementer, der udgør drivkraften for børn og unges tilvalg af de fritids- og ungdomspædagogiske tilbud. I dette kapitel vil vi derfor gerne udfolde børn og unges egne oplevelser af, hvilke betydninger det har for dem at være en del af et fællesskabende fritids- og ungdomsklubmiljø og udfolde deres perspektiver på, hvad der kendetegner et godt børne- og ungeliv. Den fritids- og ungdomspædagogiske ramme repræsenterer et mulighedslandskab for mødesteder, hvor (nye) venskaber med andre børn og unge kan gro og fællesskaber spire. Det vil vi gerne kigge nærmere på i nærværende kapitel.
OriginalsprogDansk
TitelFritids- og ungdomspædagogik : en grundbog i fritids- og ungdomspædagogisk arbejde med større børn og unge
RedaktørerKirsten Elisa Petersen, Christoffer Schultz
Antal sider10
UdgivelsesstedOdense
ForlagUngdomsringen
Publikationsdatoapr. 2024
Sider164-188
Kapitel7
ISBN (Trykt)9788790742645
StatusUdgivet - apr. 2024

Emneord

  • Fritidspædagogik
  • Ungdomspædagogik
  • Børn og unge
  • Trivsel
  • Fællesskaber
  • Børnsperspektiver

Citationsformater