Projekter pr. år
Abstract
Paperets metode er sociologisk teoretisk med afsæt i empirisk didaktisk forskning. Ifølge Luhmann er moral kommunikation, der er kodificeret ud fra differencen god/dårlig eller agtelse/misagtelse. Der reflekteres ikke over, hvad der betinger den moralske dom. Etik definerer Luhmann som refleksion over moral med henblik på at overveje, hvad det er, der betinger den moralske position (Luhmann, 2008, 1990, 1989). Den, der ikke inddrager etik i sine moralske afgørelser, er moralist, dvs. afsiger moraldomme uden etisk refleksion (Luhmann, 2008). Hertil kommer at den, der moraliserer, altid ”peger ud ad”. Endvidere generaliserer moralisten med universelle domme uden at inddrage det, der betinger dommene. Luhmann skriver: ”Moralisering har en polemisk natur (…) På den måde kan der opstå steppebrande” (Luhmann, 2008 p. 280).
For at undgå at undervisning i bæredygtighed er moraliserende, må den indeholde etiske refleksioner. Det er ’den moralske smag’ et eksempel på. I bogen ”Smagens didaktik” (Wistoft & Qvortrup, 2018a, 2018b, 2019, 2020) præsenterer vi en smagssystematik med syv smagsdimensioner. Her er den moralske smag defineret som den smagsdimension, der populært sagt giver en god mavefornemmelse! – knyttet til sociale normer. Refleksionsrepertoiret er fødevareetik, klimaetik og bæredygtighedsetik. Målet er, at eleven tilegner sig smagskompetencer og former sin smagsmyndige personlighed, med Kant som inspirationskilde (Kant, 1971, 1993 [1783], 2005). Hvordan vi smager og spiser, er civilisatorisk lige så vigtigt, som hvad vi ved og synes.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 1 feb. 2022 |
Status | Udgivet - 1 feb. 2022 |
Begivenhed | Dansk Sociologikongres 2022: Optimeringslogikker, forandringsprocesser og disruption: Konsekvenser for samfund og individer - DPU, Aarhus Universitet, Køvenhavn NV, Danmark Varighed: 24 mar. 2022 → 25 mar. 2022 http://sociologi.dk/call-dansk-sociologikongres-2022/ |
Konference
Konference | Dansk Sociologikongres 2022 |
---|---|
Lokation | DPU, Aarhus Universitet |
Land/Område | Danmark |
By | Køvenhavn NV |
Periode | 24/03/2022 → 25/03/2022 |
Internetadresse |
Emneord
- Bæredygtighed
- Madkundskab
- Undervisning
- Moral
- Etik
- Moralisering
- Niklas Luhmann
- Immanuel Kant
Projekter
- 3 Afsluttet
-
Akademi for Madkundskabsdidaktik
Wistoft, K. (PI)
20/09/2018 → 01/10/2022
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
SfL 2.0: Smag for Livet - med smagen som brobygger
Wistoft, K. (Projektleder), Mouritsen, O. G. (Projektleder), Hedegaard, L.-L. (Projektleder), Sørensen, S. (Projektleder), Schneider, M. (Projektkoordinator), Højgaard Christensen, J. (Deltager), Stovgaard, M. (Deltager), Thrane, C. (Deltager) & Brahe, T. (Deltager)
01/07/2018 → 30/06/2021
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
Smag For Livet
Højgaard Christensen, J. (Deltager)
01/07/2014 → 30/06/2018
Projekter: Projekt › Forskning
-
Seven dimensions of taste: taste in a sociological and educational perspective
Wistoft, K. & Qvortrup, L., 2021, Gastronomy and food science. Galanakis, C. (red.). Amsterdam: Elsevier, s. 227-251 24 s.Bidragets oversatte titel :Syv smagsdimensioner: Havd er smag og hvordan kan vi undervise i smag Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Etik, moral og moralisering: Bæredygtighed i madkundskabsdidaktik
Wistoft, K., 2020, 4 s. Foreningen Madkundskab.Publikation: Andet › Udgivelser på nettet - Net-publikation › Formidling
Åben adgang -
Teaching taste
Wistoft, K. & Qvortrup, L., 10 okt. 2019, Illinois, USA: Common Ground Research Networks. 114 s. (Food studies).Bidragets oversatte titel :Smagens didaktik Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning › peer review