Bæredygtig kompetenceudvikling I dagtilbud

Bente Jensen*, Roderick Peter Walker, Maria Marquard

*Corresponding author af dette arbejde

Publikation: Bidrag til tidsskrift/Konferencebidrag i tidsskrift /Bidrag til avisTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Forskning peger på, at kontinuerlig professionel kompetenceudvikling har afgørende betydning for pædagogisk kvalitet i dagtilbud og derigennem for børns udvikling og livsmuligheder. I artiklen undersøges design og tilgange til professionel kompetenceudvikling i litteraturen og i en serie af danske forskningsprojekter med henblik at identificere, hvad der karakteriserer professionel læring i et participatorisk og demokratisk perspektiv som medfører både praksisudvikling og effekter på børns livsmuligheder. Forfatternes til denne artikel diskuterer i den sammenhæng professionel kompetenceudvikling ud fra et bæredygtigheds perspektiv, hvor vedvarende forbedringer på professionel praksis og børnenes udviklingsmuligheder samt økonomisk levedygtighed er centrale aspekter.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPædagogisk Psykologisk Tidsskrift
Vol/bind57
Nummer4
Sider (fra-til)39-58
Antal sider19
ISSN1903-0002
StatusUdgivet - 31 dec. 2020

Emneord

  • Early Childhood Education
  • Sustainable professional developmente
  • Professional learning communities
  • ECEC
  • reflection
  • Early Childhood
  • Kompetenceudvikling
  • Læring

Citationsformater