Jeg vil i dette paper fremlægge og diskuterer en række begrebsmæssige sammenhænge – hvad jeg kalder ’træfpunkter’ – mellem den franske fænomenolog Maurice Merleau-Ponty og den græske filosof Aristoteles vedrørende relationerne mellem kroppen og praktiske kundskabsformer. Udgangspunktet er en højaktuel problemstilling, hvor professionsbacheloruddannelsernes øgende akademisering giver anledning til at fokusere på et bestemt problem: På den ene side er uddannelserne bygget op om en adskillelse af teori og praksis gennem henholdsvis teoretisk undervisning på uddannelsesstedet og praktiske erfaringer i praktikken, og på den anden side forsøger man at slå bro over denne adskillelse ved fx at kræve at det akademiske professionsbachelorprojekt skal være funderet i praktiske erfaringer (se Lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser). Dette er en velkendt problematik , som i kraft af uddannelsernes øgede akademisering og den særlige men uklare definition af professionsbachelorprojektet giver grunde til at analysere, hvilke kundskabsformer der læres i praktikken og ved at skulle skrive om dem i et professionsbachelorprojekt. Spørgsmålet bliver, hvordan erfaringerne fra praktikken kan omdannes til akademiske refleksioner? Hvilke kundskabsformer fordrer det? Og hvis de er praktiske, hvilken betydning har kropsligheden for den praktiske fornuft?
Originalsprog
Dansk
Udgivelsesår
6 mar. 2010
Antal sider
9
Status
Accepteret/In press - 6 mar. 2010
Eksternt udgivet
Ja
Begivenhed
Dansk Filosofisk Selskabs årsmøde 2010, 5-6. marts - København, Danmark Varighed: 27 feb. 2009 → 18 mar. 2010
Konference
Konference
Dansk Filosofisk Selskabs årsmøde 2010, 5-6. marts