Lars Emmerik Damgaard Knudsen udvikler i artiklen 'At lære fra kroppen - kropslig læring mellem fænomenologi og kognitivisme' med udgangspunkt i Maurice Merleau-Pontys fænomenologi og George Lakoff og Mark Johnson kognitivisme en model for kropslig læring, som tilstræber at forstå sammenhængen mellem krop og refleksion i en læreproces. Som eksempel bruges lærerstuderende i praktik. Kroppen kan ses som en bærer af tavs viden og problematikken som Lars Emmerik Damgaard Knudsen tager op er, at Merleau-Ponty ikke tematiserer, hvordan erkendelse som kropslig oplevelse og erfaring reflekteres. Lars Emmerik svarer på dette problem ved at forstå kropslig læring som dels tilegnelse af viden, men samtidig også via refleksiv brug af sproglige metaforer som udvikling og tilføjelse af viden. Det konkluderes således, at de lærerstuderende ikke blot tilpasser sig situationen i kraft af kroppen men også ræsonnerer med metaforer, der kan lede tilbage til kropslige erfaringer. Fornuft, rationalitet og refleksion transcenderer således ikke det lærende subjekt (her; den lærerstuderende) men bliver først til gennem kroppens tilpasning til det omgivende miljø ved at se mening (den fænomenologiske oplevelse) og forholde sig til dette (den kognitive bearbejdning).