At lære fra kroppen – eller hvordan praktiske kundskabsformer i professionsuddannelserne kan undersøges med Merleau-Ponty og Aristoteles

Publikation: KonferencebidragPaperForskningpeer review

497 Downloads (Pure)

Abstract

Jeg vil i dette paper fremlægge og diskuterer en række begrebsmæssige sammenhænge – hvad jeg kalder ’træfpunkter’ – mellem den franske fænomenolog Maurice Merleau-Ponty og den græske filosof Aristoteles vedrørende relationerne mellem kroppen og praktiske kundskabsformer. Udgangspunktet er en højaktuel problemstilling, hvor professionsbacheloruddannelsernes øgende akademisering giver anledning til at fokusere på et bestemt problem: På den ene side er uddannelserne bygget op om en adskillelse af teori og praksis gennem henholdsvis teoretisk undervisning på uddannelsesstedet og praktiske erfaringer i praktikken, og på den anden side forsøger man at slå bro over denne adskillelse ved fx at kræve at det akademiske professionsbachelorprojekt skal være funderet i praktiske erfaringer (se Lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser). Dette er en velkendt problematik , som i kraft af uddannelsernes øgede akademisering og den særlige men uklare definition af professionsbachelorprojektet giver grunde til at analysere, hvilke kundskabsformer der læres i praktikken og ved at skulle skrive om dem i et professionsbachelorprojekt. Spørgsmålet bliver, hvordan erfaringerne fra praktikken kan omdannes til akademiske refleksioner? Hvilke kundskabsformer fordrer det? Og hvis de er praktiske, hvilken betydning har kropsligheden for den praktiske fornuft?
OriginalsprogDansk
Publikationsdato6 mar. 2010
Antal sider9
StatusAccepteret/In press - 6 mar. 2010
Udgivet eksterntJa
BegivenhedDansk Filosofisk Selskabs årsmøde 2010, 5-6. marts - København, Danmark
Varighed: 27 feb. 200918 mar. 2010

Konference

KonferenceDansk Filosofisk Selskabs årsmøde 2010, 5-6. marts
Land/OmrådeDanmark
ByKøbenhavn
Periode27/02/200918/03/2010

Citationsformater