Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

At give filmen et ansigt, at demaskere kønnet: Om Die Asta og Hamlet

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Med afsæt i Asta Nielsens Hamlet (1921) vises det, hvordan hun med ansigtets minespil i kameraets nærbilleder gav stof til Béla Balázs' begreb om 'ansigtets mikro-fysiognomi', der ifølge ham gjorde filmsproget moderne. At denne indsats til udviklingen af filmmediets æstetik ikke er blevet anerkendt på samme niveau, som Chaplins kropslige timing ift. kameraet er, skyldes dels, at hendes eftermæle blev farvet af to krige – dels, at hun var kvinde.
OriginalsprogDansk
TitelØjebliksbilleder fra 1920
RedaktørerMarianne Barlyng, Dam Anders Ehlers
Vol/bind48
UdgivelsesstedHellerup
ForlagSpring. Tidsskrift for moderne dansk litteratur
Udgivelsesår2 jun. 2021
Sider97-116
ISBN (trykt)978-87-94165-02-0
StatusUdgivet - 2 jun. 2021

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 217672945