Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

At forvalte kvalitetsreform lokalt: dagtilbud på spil mellem forvaltning, institutionsledelse og pædagoger

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Dette kapitel sætter fokus på, hvorledes kvalitets-policy om dagtilbud for 0-6-årige forvaltes lokalt mellem forvaltning, institutionsledelser og pædagoger. Det vises, hvordan betydelige ændringer i rammerne for at føre national velfærdspo-litik slår ned i lokale forestillinger om, hvad kvalitet i dagtilbud består i. Nye dominerende forestillinger og organisati-onsformer slår igennem, som sætter nye rammer for, hvordan de enkelte aktører kan forstå sine positioner og handlin-ger.
Det synliggøres, hvorledes ledelse er under forandring i retning af mere strategisk værdiledelse. Her får dagtilbudslederen en ny rolle som formidlingsled mellem forvaltning og pædagoger samt øvrige ansatte. Det vises også, hvordan læreplaner og andre sociale teknologier lokalt ændrer praksis for, hvordan det legitime dagtilbud kan fremtræ-de, og hvorledes pædagogen kan legitimere sin rolle og praksis.
For at komme i nærkontakt med disse forandringer præsenteres to portrætter af denne udvikling i to forskellige kommuner. Det vises, hvorledes pædagoger, institutionsledere og centrale personer i Børne- og Ungeforvalt-ningen i disse to forskellige kontekster oplever kvalitetsreform og dens mulige konsekvenser.
OriginalsprogDansk
TitelKampen om daginstitutionen : den danske model mellem kompetencetænkning, tradition og profession
RedaktørerJohn Benedicto Krejsler, Annegrethe Ahrenkiel, Camilla Schmidt
Antal sider23
UdgivelsesstedFrederiksberg
ForlagFrydenlund Academic
Udgivelsesårdec. 2013
Udgave1.
Sider99-121
Kapitel4
ISBN (trykt)978-87-7118-322-1
StatusUdgivet - dec. 2013

    Forskningsområder

  • daginstitutioner, pædagoger, national og kommunal policy, profession, forvaltning, Dagtilbud, Early childhood, Uddannelsespolitik

Se relationer på Aarhus Universitet Citationsformater

ID: 69548971